Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 20 Oktober 2011

OTAK & Perkembanganya

otakOtak kanak2 berkembang sejak dari rahim ibu dan terus berkembang selepas mereka lahir.
Ketika peringkat trimester terakhir kitaran fetus dan dua tahun pertama usia kanak2, otak akan mengalami pertumbuhan yang sangat pesat.



Otak akan mengalami pertumbuhan yang sangat pantas, iaitu dianggarkan daripada 25% berat dan isipadu dewasa sehingga 90% berat dewasa ketika pada usia 5 tahun. Otak akan terus berkembang sehinggalah kanak2 itu berada diperingkat sekolah menengah.



Otak juga dibahagikan kepada empat lobus dengan setiap lobus mengawal fungsi yang tertentu. setiap bahagian otak berkembang pada kadar yang berbeza dan mencapai tahap matang pada usia yang berbeza.

Bahagian otak yang pertama matang adalah bahagian kawalan penglihatan, keseimbangan dan keupayaan saraf motor. perkembangan ini seterusnya diikuti dengan lobus temporal kiri dan hemisfera kanan.

Bahagian yang paling lambat berkembang sepenuhnya adalah lobus hadapan. Lobus hadapan berfungsi mengawal keupayaan kognitif seperti keupayaan menyelesaikan masalah, tumpuan, pembelajaran dan ingatan.

Secara keseluruhannya otak terdiri daripada lemak. Lobus hadapan terdiri daripada 40% DHA, iaitu sejenis lemak yang paling penting dalam otak.

DHA diperlukan untuk perkembangan lobus hadapan dan juga dikenali sebagai lemak baik.



Tubuh kanak2 tidak mampu untuk memprocess DHA yang cukup. Oleh itu, amat penting untuk menyediakan DHA kedalam diet pemakanan kanak2.

Tiada ulasan: