Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Sabtu, 15 Oktober 2011

Apakah Raja-Raja Melayu itu maksum?


"Apabila Dr Aziz Bari seorang pakar undang-undang "menegur" Sultan Selangor dalanm isu pemeriksaan gereja di Damansara, bangkitlah juak-juak UMNO meminta polis siasat Dr Aziz di dakwa mengikut Akta Hasutan 1948.

Dalam isu "menegur" Raja Melayu, kita masih ditakuk zaman Hang Tuah dan Hang Jebat. Di kala dunia beriklim globalisasi, era internet dan demokrasi, masih umat Melayu berfikiran kuno dan jumud.

Kita masih keliru dengan istilah hasutan, teguran dan hinaan. Mari kta bandingkan perbezaan antara istilah-istilah itu dan contohnya.

Hasutan - mengempen dan mengajak rakyat agar menghapuskan Sistem Pemerintahan Raja -Raja Melayu.

Teguran - menegur Raja Melayu kerana minum arak, isteri tidak tutup aurat, berjudi atau berpihak kepada parti politik.

Hinaan - menggelar Raja Melayu sebagai "natang", mengajak Raja Melayu masuk politik, menabalkan Raja Melayu di bawah pokok, mengatakan Raja Melayu pembela gundik, men"londeh"kan keaiban Raja-Raja Melayu.

Kita melihat di kala Raja-Raja Melayu sudah ramai yang mula mengamalkan Islam sebenar seperti isteri menutup aurat, menukarkan kalimat Daulat kepada Allahu Akbar, sering solat berjemaah bersama rakyat dan berpuasa sunat sebaliknya juak-juak UMNO masih berfikiran jumud dan dibawah tempurung.

Perangai UMNO masih tidak ubah-ubah dulu,kini dan selamanya. Menggunakan Raja Melayu dikala lemah dan "melondehkan, mengaibkan, mengugut" dikala kuat.

Perangai UMNO sama 100% macam perangai Penjajah British semasa penjajahan keatas Tanah Melayu.

Alhmdulillah, sudah ramai Raja Melayu faham dan tahu perangai jahat UMNO.

Dan yang paling cerdik dan pakar buat kerja-kerja hina, ugut dan aibkan Raja-Raja Melayu ialah Dr Mahathir. Ini adalah fakta dan sejarah. Bolehlah Dr Ramlah Adam rekodkan untuk tatapan generasi mendatang. "