Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 25 Oktober 2011

Apabila Beruk menyusukan Harimau

Lebih 1j Jawatan Kosong untuk Pati

Kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan. Itulah yang paling sesuai melihat situasi terkini apabila kebanyakan 2.3juta pendatang tanpa izin yang datang ke Malaysia sebenarnya sibuk bekerja dipelbagai sektor. Itu belum diambil kira dengan pendatang yang mendapat keizinan yang berjuta pula bilangannya.

Sekarang lebih 1juta pula peluang pekerjaan yang masih kosong untuk ditawarkan kepada Pati. Sudahlah Pati mempunyai gaji minima yang bakal ditentukan oleh kerajaan meskipun hanya bekerja sebagai amah. Berbanding rakyat sendiri yang masih belum ada kadar gaji minima. Sekian lama perjuangan persatuan sekerja menuntut gaji minima tetapi nampaknya pihak kerajaan masih lagi pekak badak. Nampaknya hanya pihak PR dalam pembentangan bajet alternatifnya yang menawarkan gaji minima Rm1,100 sebulan.

Benarkah alasan orang melayu pemalas dan memilih kerja atau mekanisme penyaluran serta pengagihan peluang pekerjaan itu gagal sampai kepada rakyat tempatan. Pihak majikan pula mengambil mudah tanpa meletakkan kepentingan negara dengan mengambil Pati sebagai keutamaan. Kalau perkara ini berterusan dan tiada kesungguhan pihak kerajaan menyelesaikannya nescaya kita akan dapati Malaysia menjadi pusat longgokan Pati saban tahun dan penduduk tempatan akan menjadi tersisih bukan sahaja peluang pekerjaan bahkan peluang perniagaan, perumahan, social dan sebagainya.

Apalah nak diharapkan kepada Umno-BN sekarang yang kini menjadikan Pati sebagai anak emas mereka demi melangsungkan nyawa politik kekuasaan mereka dalam Pru-13 nanti. Kalau tahun ini ada 2.3j Pati. Berapa yang bakal mendapat Kad pengenalan serta kerakyatan dan layak mengundi dan berapa pula bakap pati untuk tahun hadapan. Siapa sebenarnya yang khianat?

Amat malang sehingga kini masih ramai rakyat Malaysia yang menganggur sedangkan lebih sejuta jawatan kosong yang akan ditawarkan oleh kerajaan kepada pendatang asing tanpa izin (Pati) menerusi Program 6P kini menjadi tanda tanya, sama ada ia akan terlebih dahulu diambil oleh rakyat tempatan.
Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Alias Ahmad berkata, ia merupakan sebahagian daripada proses pemutihan yang membabitkan lima sektor iaitu perkilangan, pembuatan, pembinaan, perladangan dan pertanian.

“Ini kerana lebih sejuta kekosongan jawatan akan ditawarkan terlebih dahulu kepada rakyat tempatan sebelum bakinya diisi oleh Pati. “Peringkat seterusnya adalah memadankan keperluan majikan dan bilangan Pati yang berdaftar dengan Program 6P,” katanya kepada Mingguan mStar, baru-baru ini.
Alias berkata, siapa yang hendak mengisi kekosongan itu dan melakukan pekerjaan di lima sektor yang dibenarkan oleh kerajaan?

“Adakah mereka sanggup bekerja di sektor perladangan, pembinaan dan pertanian? Adakah mereka juga sanggup untuk bekerja lebih masa? “Ada rakyat tempatan tidak mahu bekerja dalam persekitaran yang panas tanpa pendingin hawa atau melibatkan kerja-kerja yang berat dan tahan lasak,” katanya. “Hakikatnya, kita masih memerlukan pekerja asing. Namun pada masa yang sama kita harus melihat kesesuaian terhadap keperluan itu dengan ekonomi, pembangunan dan taraf kemiskinan.

“Apa yang penting adalah kesesuaian itu seiring dengan usaha kerajaan untuk memelihara kesejahteraan dan keselamatan negara. “Kerajaan turut mewujudkan satu sistem pengurusan terancang menggunakan kaedah biometrik untuk pekerja asing dalam menangani isu Pati,” katanya.
Alias berkata, baki kekosongan jawatan itu kemudian akan diberikan kepada 1.3 juta Pati yang berdaftar di bawah Program 6P.

“Bilangan 1.3 juta Pati itu merupakan sebahagian daripada jumlah keseluruhan 2.3 juta Pati dan pekerja asing yang berdaftar dalam program berkenaan,” katanya.
Daripada jumlah 1.3 juta Pati yang mendaftar melalui Program 6P, seramai 284,331 orang mengisytiharkan sedang bekerja dalam sektor pembinaan. Ia diikuti sektor perkhidmatan seramai 269,510 orang, perkilangan (176,883), perladangan (155,395), pertanian (89,016) dan tiada sektor (327,991).

Daripada lebih sejuta jawatan kosong yang ditawarkan oleh kerajaan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri menyenaraikan jumlah paling tinggi iaitu 275,723 kekosongan. Ini diikuti Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani sebanyak 237,700 kekosongan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan iaitu 220,000 jawatan.
Kekosongan jawatan lain adalah daripada Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (165,000), Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (140,000), Kementerian Dalam Negeri (10,000), Kementerian Pelancongan (2,041) dan Kementerian Pengangkutan (963).