Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 30 Oktober 2011

Bulan Oktober bulan Penglipur Lara Negara



Bulan Oktober setiap tahun adalah bulan laporan pembaziran,pengkhianatan,penyelewengan duit rakyat. Pada bulan tersebut Ketua Audit Negara akan kelek buku laporan untuk dibentangkan pada Parlimen bersama Belanjawan Negara.

Walaupun agak lewat tahun ini Laporan Ketua Audit Negara(LKAN) dibentangkan bersama Belanjawan Negara, laporannya tetap sama. Lagu dan iramanya tidak berubah Penyelewengan dan pembaziran duit rakyat 

Seperti biasa macam skrip drama, bangkitlah Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia(SPRM) untuk bersuara bagai" ngauman Singa dan Harimau" untuk menyiasat kes ini. Fail-fail baru dibuka untuk kes ini.

Adakah "ngauman SPRM" benar-benar berlaku? Atau sekadar "ngauman harimau kertas" ? Atau sekadar memenuhi "Pengarah Drama" ?

Melihat kes-kes bongkar oleh LKAN tahun 2006 pun belum selesai oleh SPRM sehingga sekarang masih belum menyelesaikan kes-kes salahlaku yang berpunca daripada perolehan jabatan-jabatan kerajaan dengan harga yang jauh lebih tinggi (inflated price) pada tahun 2006.

Antara kepincangan yang dilaporkan pada masa itu termasuk pembelian satu set pen yang berharga RM160 dengan harga RM1146, iaitu RM986 lebih mahal daripada harga pasaran.Selain itu, Kementerian Belia dan Sukan dikatakan bersalahlaku apabila kemnterian berkenaan membeli sebuah jek kereta yang berharga RM50 dengan harga yang melampung tinggi, iaitu RM1664. Mana fail itu sekarang? Letak bawah karpet?

Mengapa kes-kes ini berulang-ulang setiap tahun? Adakah SPRM wujudnya sekadar penyedap mata memandang bangunannya yang tinggi hingga dua orang telah mati akibat "terjun" ?

Adakah LKAN sekadar "Penglipur Lara" ?

Jika ini perkara penyelewengan duit rakyat berulang-ulang berlaku, bermakna rakyat tidak gerun dengan SPRM. Mengapa ? Barangkali SPRM "gerun" dengan "arahan pihak atasan" yang ada bertindak atas arahan politik.

SPRM hanya kuat ngaumannya untuk parti pembangkang dan orang yang tiada kabel politik hingga ngauman SPRM boleh menyebabkan suspek "sanggup terjun" !