Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Sabtu, 6 Ogos 2011

Nasib Baik BERSIH Wujud, Jika Tidak JPN Atau SPR TERLENA TERUS

azlanMAKA, berkatalah JPN bahawa insan yang bernama Mismah (Mismah binti ? ) sebenarnya telah diluluskan menjadi warganegara ini mulai Januai 2011 lagi. Ertinya, sehingga awal bulan Ogos, tiada kemaskini oleh JPN sehinggalah terbongkar kisah Mismah yang berstatus PR tetapi boleh mengundi.

Malaysiakini melaporkan sebelum ini, " Semalam, semasa semakan Malaysiakini pada sistem pengesahan dalam talian JPN sebanyak dua kali menunjukkan nama Mismah adalah berstatus PR yang telah mengambil kad MyPRnya (No 640704715238).


Apabila nombor yang sama dimasukkan ke dalam sistem pengesahan dalam talian SPR, Mismah yang sama adalah pengundi berdaftar yang baru.


azlanBagaimanapun, satu lagi semakan dengan sistem JPN pada jam 3 petang semalam menunjukkan Mismah telah menjadi warganegara dengan Mykad biru" (Malaysiakini).

Lulus bulan Januari, tetapi baru sehari dua ini dikemaskinikan? Betapa cekapnya JPN bekerja untuk satu isu ini. Bagaimana boleh berbulan-bulan tidak mampu secekap ini?

Pelik bin ajaibnya, walaupun JPN belum kemaskinikan status Mismah, namun `kecekapan' SPR mengatasi JPN apabila nama Mismah tersenarai di dalam daftar Pengundi di dalam website SPR. Timbul persoalan, dari mana rujukan atau panduan SPR boleh membenarkan Mismah boleh mengundi sedangkan nama beliau ketika itu masih berstatus PR? Mengapa SPR tergesa-gesa memasukkan namanya? Bukankah SPR sering menyebut bahawa apa yang dipamirkan di dalam senarai pengundi berdaftar di dalam laman webnya adalah berpandukan daripada JPN?

Maka, Pengerusi SPR pun menjawab bagi pihak JPN bahawa `kecuaian atau kesilapan' teknikal berlaku di dalam sistem JPN. Ini bermaksud, tidak mustahil banyak lagi boleh berlaku `kesilapan teknikal' di dalam JPN dan tidak mustahil boleh berlaku di dalam SPR juga sehingga tarikh PRU diumumkan nanti.

Agak-agaknya apa pula jawapan JPN atau SPR terhadap kisah di sini (klik). Terdapat 9 orang yang sempat disemak di kawasan Parlimen Pekan (kawasan Najib) yang No Kad Pengenalannya tiada dijumpai di dalam semakan di Website JPN (ertinya orang itu tidak wujud), tetapi wujud No Kad Pengenalan dan namanya di dalam Website SPR? Bertanya lagi kita, di mana SPR dapat orang-orang ini? SPR merujuk daripada siapa? Bukankah SPR sering menyebut, sekiranya ada yang telah meninggal dunia yang JPN sendiri telah sahkan, SPR akan membersihkan nama orang itu. Sekarang, apa status sebenar 9 orang tersebut? Jika sudah meninggal dunia dan memang telah dibuang dari JPN, mengapa masih wujud di dalam SPR?

Itu pun jika benar memang meninggal dunia. Dalam kes di atas, ternyata `hubungan' JPN dan SPR tidak rapat atau `tidak sepakat'. Di kawasan Parlimen Pekan, difahamkan bukan 9 orang itu sahaja bahkan lebih dari itu dan kami akan buktikan selepas ini. Apakah alasan terbaru JPN dan SPR selepas ini nanti? Adakah masih dengan alasan `kecuaian dan kesilapan teknikal'? Jika satu atau dua kes yang tersilap, boleh juga diterima akal tetapi jika sudah berpuluh malahan beratus kes kita rasa seperti ada `something wrong".

Melihat kepada beberapa situasi yang melanda JPN dan SPR sekarang, rasanya tidak layak Pengarah atau Pengerusi mereka mendapat markah tinggi malahan boleh dianggap `gagal' di dalam KPI mereka. Nasib baik BERSIH wujud, jika tidak sampai kiamat mungkin JPN atau SPR masih tidor

Tiada ulasan: