Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 21 Ogos 2011

54 Tahun Merdeka - 6 Perdana Menteri


"31 OGOS 2011 genap 54 tahun  negara kita merdeka dengan erti kata negara kita bebas dari penjajah British, tetapi tidak bebas dibawah UMNO/BN.Selama kita merdeka sudah 6 perdana menteri yang mentadbir Malaysia yang kebanyakan perdana menteri semuanya dari UMNO/BN.

Dan selama kita merdeka sudah 12 pilihraya umum diadakan. Sebenarnya kita ini telah diuji olah ALLAH S.W.T. Dari masa sebelum merdeka UMNO telah diperjuangkan oleh Allahyarham Dato’On Jaafar,Sehingga mengakibatkan Dato’On meninggalkan UMNO dan menubuhkan parti Negara.

Selepas itu UMNO telah dipimpin oleh Tunku Abdul Rahman sehingga kita mendapat kemerdekaan dari British dan Tunku Abdul Rahman telah dilantik sebagai Perdana Menteri yang Pertama.Zaman pemerintahan Tunku Abdul Rahman boleh dikatakan negara kita baru nak membangun.Selepas Tunku Abdul Rahman melepaskan jawatan ,tampuk pemerintahan negara telah diambil alih oleh Tun Abdul Razak sebagai perdana menteri yang kedua.Zaman Tun Razak ada sinar perubahan dalam erti kata Tun Abdul Razak membawa PAS masuk kedalam BN.Zaman Tun Razak juga membawa sejarah hitam pada PAS apabila PAS disingkirkan dari BN..

Lagi sekali kita telah diuji ,Setelah PAS disingkirkan setiap kali pilihanraya BN akan berdepan dengan PAS dan DAP(sekadar mengambil parti yang terbesar masa itu).
Walaupun setiap kali PAS bertanding dalam pilihraya setiap kali itulah PAS selalu kalah.Perjuangan PAS walaupun kalah pilihanraya,tetapi PAS tetap menang dalam perjuangan Islam.
Apabila Tun Abdul Razak meninggal dunia,Negara kita dipimpin oleh Tun Hussein Onn yang menjadi perdana menteri yang ketiga.Setiap kali pilihanraya diadakan UMNO/BN yang akan dapat memerintah negara kita.Apabila Tun Hussein On dipaksa melepaskan jawatan ,negara kita dipimpin pula oleh Tun Mahatir.Untuk pengetahuan pembaca pengasas UMNO Dato’Onn,Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussein Onn meninggal mereka diluar UMNO.
Zaman Tun Mahatir kita akui banyak perubahan yang telah dibuat oleh beliau..Perubahan2 yang Tun Mahatir buat kesan keburukan nya sudah mula kita rasai sekarang ini.Dari penswastaan milik kerajaan hingga lah kepada rasuah,badan kehakiman,polis,SPR,Kekebalaan Raja Raja semuanya musnah pada hari ini.Yang terbaik dan kita akui masa Tun Mahatir seragamkan waktu antara semenanjung dan sabah Sarawak.
Kita harus mengambil iktibar bila krisis dalaman UMNO bermula apabila timbulnya team A dan Team B.Sehingga mengakibatkan UMNO yang dilahirkan dalam Istana Johor diistiharkan haram oleh mahkamah.Tengku Razaleigh Hamzah telah menubuhkan parti S46 dan ramai menteri,tim.menteri yang telah mengikut Tengku Razaleigh dalam S46.Sejarah telah bermula apabila Tengku Razaleigh bergabung dengan PAS atas Angkatan Perpaduan Ummah(APU) Kelantan jatuh ketangan PAS dan kebanyakan calun calun yang ada nama besar semuanya tewas termasuk Rais Yatim di Jelebu.Kita diuji lagi ,yang mana kebanyakan ahli parti S46 balik semula kedalam UMNO termasuklah Tengku Razaleigh membubarkkan S46 dan Rais Yatim telah membakar jambatan yang telah dibina olehnya.
Perjuangan memerlukan pengorbanan dan istiqamah dari situ kita telah melihat siapa sebenarnya pejuang2 yang mempunyai semangat juang yang tinggi,walaupun hidup dalam kesusahan.
Ujian besar untuk kita renungi pada tahun 1998 apabila DSAI dipecat dan diaibkan oleh UMNO semasa zaman Tun Mahatir ,Maka pada tahun tersebut telah berlaku satu refomasi yang besar,anak2 muda pelajar2 universiti telah mula turun kejalan raya.
Sejarah dalam perjuangan politik telah bermula musuh boleh dibuat kawan,Allahyarham Datuk Fadzil Noor presiden Pas dan pemimpin2 dari PAS masa itu dan rakan2 dari DAP sanggup datang kerumah DSAI masa itu rumah DSAI di Bukit Damansara sebagai tanda simpati.Satu Malaysia malah satu dunia tidak percaya dengan fitnah pada DSAI.Malah saya sendiri boleh dikatakan setiap malam akan berada dirumah DSAI.Dari situ jugalah saya telah mengambil keputusan untuk mengetahui hal2 politik.Apabila DSAI ditangkap dan dipenjarakan,Maka lahirlah Parti Keadilan Nasional yang dipimpin oleh Datin Seri Wan Azizah dan ramai tokoh2 besar bersama Kak Wan.Selepas pilihanraya Kelantan masih kekal ditangan PAS dan Trengganu jatuh kepada PAS.Begitu juga sebahagian negeri2 PAS dan DAP dapat memenangi kerusi.Parti Keadilan Nasional hanya menang satu kerusi parlimen iaitu Permatang Pauh yang dimenangi oleh Wan Azizah. Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4
Kemenangan Wan Azizah dan Parti Keadilan Nasional umpama nyawa nyawa ikan.Ramai penganalisis politik membuat andaian yang Parti Keadilan Nasional akan berkubur.Apabila Tun Mahatir mula dipertikaikan oleh ahli2 UMNO dan ada yang mendesak supaya Tun Mahatir berundur dari UMNO.Akhirnya Tun Abdullah Ahmad Badawi dilantik sebagai perdana menteri Malaysia yang ke5.
Pilihanraya tahun 2004 semasa Tun Abdullah menjadi perdana Menteri lagi sekali kita diuji apabila Trengganu dapat dirampas semula oleh UMNO dan Kelantan PAS hanya mempunyai kelebihan satu kerusi sahaja..Allah menguji kekuatan dan keimanan wakil rakyat PAS di Kelantan walaupun ditawar berjuta ringgit oleh UMNO supaya menjatuhkan kerajaan PAS kelantan,namun apa yang dimimpikan oleh UMNO tidak menjadi kenyataan.
Parlimen Permatang Pauh yang ditandingi oleh Wan Azizah mengalami kemerosotan undi apabila Wan Azizah hanya menang dengan majoriti sebanyak 590 undi mengalahkan Ustaz Umno Datuk Pirdaus Ismail.Kebanyakan rakyat memberi undi kepada UMNO atas dasar Tun Abdullah dilihat sebagai pemimpin yang bersih.
Kemenangan besar UMNO pada tahun 2004 telah membuka pintu hati Tun Abdullah untuk membebaskan DSAI dari penjara.Sebaik DSAI dibebaskan dari penjara bermula lah politik baru di negara kita apabila DSAI dapat bergabung dan duduk semeja dengan PAS,DAP dan Parti Keadilan Nasional ditukar kepada PKR.
Pada tahun 2008 pilihanraya ke12 diadakan.Walaupun DSAI tidak boleh bertanding,DSAI telah mengunakan peluang yang ada untuk turun keseluruh Malaysia untuk berkempen. Dari sejarah kita merdeka sampai kehari ini kita masih lagi diuji oleh Allah hingga kemenangan besar kepada PR pada PRU12.Walaupun 5 negeri dan Wilayah Persekutuan kita menang kita tetap diuji,hanya orang2 yang bertakwa dan istiqamah dalam perjuangan sahaja yang akan beroleh kemenangan dunia dan akhirat. Kejatuhan 5 negeri kepada PR dan dari Johor sampai Perlis telah ada wakil2 dari PR dalam DUN telah menyebabkan Tun Abdullah dikecam dan dipaksa meletak jawatan Perdana Menteri.
Najib dilantik sebagai perdana menteri Malaysia yang ke6 dan diramal perdana Menteri Malaysia yang terakhir dari UMNO.Zaman Najib paling teruk kita diuji,DSAI difitnah untuk kali yang kedua melibatkan kes liwat.Apabila tempuh DSAI untuk bertanding dan aktif dalam politik telah berakhir.Pada 1 Ogos 2008 Wan Azizah mengosongkan kerusi Parlimen Permatang Pauh dan memberi laluan untuk DSAI bertanding..Seperti yang kita ketahui DSAI menang dengan majoriti 15,671 pertandingan 3 penjuru..Walaupun berbagai ancaman dan dugaan yang terpaksa DSAI lalui.Sejarah akan merakamkan zaman Najib adalah zaman yang paling kotor dalam sejarah politik Malaysia.Negeri Perak telah dirampas kembali dengan cara yang tidak ada adab.Kita juga diuji dengan 13 PRK akibat kematian wakil2 rakyat baik dari PR maupun dari UMNO/BN dan dua letak jawatan N.12-Penanti dan N-25 Bkt.Selambau.Begitu juga kita dapat menilai siapa kawan dan siapa lawan,Apabila ramai wakil2 rakyat baik parlimen maupun DUN yang berpaling tadah termasuk orang2 kuat yang suatu ketika dahulu mereka2 inilah yang selalu mengutuk UMNO/BN.Hikmah yang kita dapat biarlah mereka2 ini keluar dan meninggalkan perjuangan yang sama2 diasas dahulu supaya kita tidak mudah terperdaya untuk kali yang kedua.Biarlah yang masih tinggal dalam parti baik dari PKR,PAS maupun DAP adalah mereka2 yang kuat keimanan,dan yang mahu membela rakyat yang selama ini telah ditindah dengan bermacam macam kezaliman selama UMNO/BN memerintah negara.
Biarlah yang keluar dari PR mereka yang ingin mengejar kekayaan,rakyat akan menghukum sekiranya mereka bertanding semula baik atas tiket UMNO/BN maupun atas tiket bebas.Pembelot2 ini dan keturunan mereka akan diingati sampai bila2.
PRU 13 adalah ujian yang terbaik untuk kita menghukumUMNO/BN.

Tiada ulasan: