Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 3 Ogos 2011

Keputusan Berktroversi Dari Mahkamah Syariah


Saya terpanggil untuk membuat komentar pasal 
keputusan hakim di dalam kes norman -memey dan juga
membuat sedikit leretan di dalam kes arwah Ashraf.

Kes norman -memey
--------------------


apa yang bolihkita rumuskan dari kes norman 
dan memay
jika si mat yang berkalwat ada kabel besar, kes boleh kautim-
keputusan  hakim memihak kepada  yang kena tuduh,
pasal apa?
malaysia bolih- Terima Kasih kepada  PM madey FEEL- GOOD 
pencetus moral baru untuk semua melayu !!!!

saya 'have no quarrel' dengan norman dan memey..
dan mengucapkan selamat di dalam projek perkahwinan mereka
tapi adakah nasib pasangan lain yang ditangkap kalwat  bolih mendapat
kepustusan sama macam kes norman?

Nampaknya undang syariah sangat fleksibel ya?
Ini para  hakim  yang memutuskan kalwat yang akan datang perlu jawab.
Kalau di dalam kes law omputih , mereka unjurkan ratio decidendi
translasi-  mat mat yang jadi hakim lain dimestikan
rasional kes yang diputuskan di dalam kes norman-memey itu.

Adalah malang kebanyakan banyak blog yang ditulis
di dalam base melayu tak dapat memetik isu  yang
berkontrobersi seperti ini.

Soalan lagi
------------

Untuk para hakim di mahkamah syariah/jabatan agama
mengapa tuan tuan tidak dapat tunjukkan fleksibiliti sedemikian
di dalam kes ashraff??
saya ulangi peringatan Allah kepada manusia-
Sesungguhnya Allah benci kepada orang orang tidak mengguna akal
di ulangi beberapa kali di dalam quran.

kes ashraff pulak
-----------------

Saya terpanggil untuk memberi
pandangan di dalam kes asraff yang kononnya
nak tukar jantina di dalam rekod ic-nya

andaian saya 
------------
Untuk bincang kes diatas mari kita bina satu 
kes untuk bincangkan kes untuk hamba Allah A
yang berasaskan teori tersebut .  A adalah seorang
hunsa yang mempunyai 2 alat kelamin- pompuan dan jantan .
Tak tahulah mana satu yang lebih 
menyerlah semasa ianya dilahirkan.
Semasa dilahirkan ayah si A melaporkannya di balai 
anaknya sebagai lelaki. 

Di dalam proses pembesaran A , ia mendapati
naluri , kehendaknya menyerupai permpuan.
A tertarik untuk mencintai lelaki.  Susuk badannya
seperti buah dadanya membesar seperti perempuan.
Dan A berjumpa pula dengan lelaki yang
paham akan keadaannya dan mahu membina rumah tangga
dengannya.    A dan pasanganya bersetuju supaya
A membuat sex change dan kemudian teruskan rancangan mereka.

Soalan ?

Adakah Islam itu kolot hingga tidak membenarkan 
A memohon  pembetulan rekod jantinanya sedemikian?

Ulasan untuk kes Ashraf
------------------------
Ashraf meohon untuk membuat tukar rekod dari
Jabatan Pendaftaran  {JP}  .   JP pula
ada sop [standard operating procedure ]
untuk meminta ulasan dari mat mat ulama
dari jabatan agama {JA} .   JA putuskan
sexchange a no-no.

Rasional -tak pula disiarkan dek media.
Pendapat saya-

 kalau ada mat jantan katakan  B,
melayu Islam saje suka suka  nak tukar jantina ;
pasal sexual orientasinya , katakan B tu  homo [nak buat operasi
pulak untuk buang zakarnya ];  mungkin wajar kesnya di rujuk 
ke JA dan keputusan JA sedemikian adalah wajar

kes A
------
Tetapi  di dalam kes A tadi- ia hanyalah permohonannya
hanyalah satu pembetulan rekod.  Ayah A konpius -
ingat bayinya jantan tapi bila membesar menjadi pompuan pulak.
Soalan.   Perlukah kes sedemikian di putuskan olih 
JA yang tidak mempunyai kepakaran medikal untuk
membuat kepustusan?

Konklusi
---------

saya rasa keputusan hakim syariah di dalam 
kedua dua kes itu tak betul.
Kes norman -memey jelas lagi bersuluh
kes khalwat .  Tapi keputusan -lepas free.
Di dalam kes ashraff[kini arwah] sama seperti A
, patut JA tidak membuat keputusan sebab ianya
diluar bidang kepakaran mat mat yang memutuskan 
isu itu tanpa mendapat input dari spesialis perubatan.

nota kaki
-----------

ada satu ketika saya berada di Low yatt, bukit bintang
saya terserempak dengan kumpulan hunsa -semuanya memakai
pakaian pompuan dan ber-makeup. Muda , perawan dan
ada yang di dalam lingkaran umur 30-an semuanya
berkeliaran - pasal masa itu show baru habis.  Saya rase
marina mahathir ada datang .   Kebanyakan kes hunsa ini kes
melayu.  Saya ingat ada lebih kurang 30 hunsa disitu malam itu.

Jadi saya heran mengapa Shahrizat -juli-chawla tak buat
apa apa atau beri bantuan guaman untuk lawan kes mereka.
Sebagai warga kota kl- saya biasa nampak kumpulan hunsa
menyundal di belakang mati.  Supaya yang berorientasi homo tak
tahu di mana BM saya sengaja tak jelaskan dimana letaknya 
tempat itu.


Soalan yang terukir di dalam hati-

Mengapa hampir kesemua hunsa melayu?
Tidakkah ada ajensi gomen yang bolih bantu?
Mengapa mat mat di JA/ mahkamah syariah anggap
mereka jantan?

Bukalah mata hati untuk memberi bantuan/sokongan
supaya ada harapan masa depan untuk mereka.
Nukilan saya pasal pekerja islam di alam maksiat
tak dapat sambutan langsung  dari JA /pihak berwajib!!!!





p/s artikel disalin kembali..

Tiada ulasan: