Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 19 Julai 2011

Kehilangan Misteri 5 Tamadun Dunia

Ini sangat serius! Mengikut perkiraan sejarah yag tertulis dan di kaji oleh orang barat, dikatakan bahawa sesebuah tamadun yang wujud di dunia ini pada suatu ketika dahulu pada dasarnya musnah disebabkan kesan aktiviti manusia itu sendiri ataupun disebabkan oleh bencana alam. Samada kamu mengetahuinya atau tidak, terdapat 5 tamadun peradaban manusia yang sungguh awesomepada zaman tersebut yang ghoib secara tiba-tiba tanpa mengetahui sebab musabab. Mungkin pada peringkat ini benda ni tak penting sangat pada kamu tapi apa salahnya mengambil tahu sedikit berkenaan pengetahuan am agar tak nampak la sangat kamu ni bodoh melampau.

1. Olmec

Merupakan antara masyarakat awal Mesoamerika yang mendiami di sekitar dataran rendah tropika di selatan Mexico. Tanda awal kewujudan tamadun ini dikesan sekitar 1400 SM di bandar San Lorenzo disokong oleh dua pusat bandar yang lain, Tenochtitlan dan Potrero Nuevo. Kaum ini mahir dalam aktiviti pembinaan di mana dapat dilihat di setiap kawasan utama memiliki mahkamah istiadat, gundukan rumah, piramid kon besar dan monumen batu termasuk kepala kolosal bagi individu yang amat dikenali dan dihormati oleh mereka.
Tamadun ini sangat bergantung kepada aktiviti perdagangan di antara tamadun Mesoamerika yang lain. Disebabkan kemajuan yang dimiliki serta merupakan tamadun paling awal wujud, Olmec sering kali dijadikan rujukan atau ibu budaya dari berbagai budaya Mesoamerika yang lain oleh para pengkaji barat.
Ke mana mereka pergi?
Sekitar 400 SM kawasan timur Olmec dikesan tidak berpenghuni berkemungkinan akibat perubahan persekitaran. Mereka mungkin juga telah berpindah selepas aktiviti gunung berapi di daerah tersebut. Teori popular lain menyatakan bahawa mereka diserang dan dijajah, tetapi tiada bukti yang menunjukkan siapakah yang melakukannya.

2. Nabatean

Nabatean merupakan budaya Semitik yang berada di lingkungan sebahagian daripada Jordan, Kanaan dan Arab daripada abad keenam SM. Mereka terkenal sebagai pembina atau pemaju  kepada Kota Petra dimana mereka berkhidmat dan dan menetap. Bandar Petra ini merupakan sebuah kota yang unik dan menarik dimana dibina dengan memahat dinding tebing dan dihiasi dengan permata daripada  Khazneh atauTreasury, bercirikan sebuah bangunan besar  berinspirasikan Yunani.
Kemewahan tamadun ini diperolehi melalui menjadi pusat perhentian perdagangan yang utama melalui jaringan laluan perdagangan yang kompleks dengan barangan dagangan seperti gading, sutera, rempah-rempah, logam mulia, permata, kemenyan, gula parfum dan ubat-ubatan. Kerana luasnya laluan perdagangan, tamadun Nabatean sangat dipengaruhi oleh Yunani, Rom, Saudi dan Asyur. Tidak seperti masyarakat lain se zaman mereka, tidak ada perhambaan dan setiap anggota masyarakat memberikan sumbangan dalam tugas kerja.
Ke mana mereka pergi?
Semasa abad ke-empat AD, kaum Nabatean dikatakan meninggalkan kota Petra dan tiada siapa mengetahui puncanya. Bukti arkelogi menyatakan bahawa peninggalan ini bukanlah secara tergesa-gesa disebabkan serangan oleh budaya lain. Penjelasan yang boleh diterima adalah bahawa ketika kebergantungan budaya mereka terhadap laluan perdagangan dimana telah bergerak ke utara tanpa singgah di kota Petra, mereka tidak boleh lagi mempertahankan peradaban mereka dan dan sekaligus meninggalkannya.

3. Aksumite Empayar

Empayar Aksumite bermula pada abad pertama Masihi di tempat sekarang dikenali sebagai Habsyah (Ethopia) dan dipercayai sebagai tempat asal Ratu ShebaAksum merupakan pusat perdagangan utama dengan eksport barangan seperti gading, sumber pertanian dan emas melalui rangkaian perdagangan Laut Merah dan selanjutnya ke Empayar Rom dan sehingga ke India timur. Oleh disebabkan itu, Aksum merupakan masyarakat yang sangat kaya dan merupakan budaya Afrika pertama yang mengeluarkan mata wang sendiri dimana pada zaman kuno adalah tanda yang sangat penting. Monumen yang paling dikenal dari Aksum adalah stelae, sebuah obelisks besar yang diukir bertindak sebagai penanda kubur bagi raja dan bangsawan.
Ke mana mereka pergi?
Menurut lagenda tempatan, Ratu Yahudi bernama Yodit mengalahkan Empayar Aksumite dan membakar gereja dan hasil sastera. Namun, yang lain percaya bahawa ratu selatan kafir Bani al-Hamwiyahmenyebabkan kemerosotan tamadun Aksumite. Teori lain termasuk perubahan iklim, aktiviti perdagangan yang merosot dan kekurangan hasil pertanian menyebabkan kelaparan.

4. Anasazi

The Anasazi atau Leluhur Puebloans adalah budaya asli Amerika yang muncul di daerah Four Corners Amerika Syarikat (di mana New Mexico, Arizona, Colordo, dan Utah bertemu) sekitar 1200 SM. Para Puebloans awal adalah pemburu dan pengumpul yang tinggal di rumah-rumah lubang kecil. Kemudian mereka berkembang kepada aktiviti hortikultura dan mula menanam jagung, kacang-kacangan dan skuasy. turut ditemui di tapak arkeologi Anasazi adalah tembikar greyware, bakul rumit, sandal buluh, jubah bulu, batu gerinda dan busur, dan anak panah.
Para era Pueblo II dan Pueblo III, Anasazi membina bandar keluar dari di sisi tebing seperti yang di Mesa Verde dan Bandelier atau membentuknya seperti di Chaco Canyon.  Kota-kota ini kebanyakkannya menjadi tempat upacara kebudayaan dan berhubung di antara satu sama lain melalui jalan raya sejauh beratus-ratus batu.
Ke mana mereka pergi?
Sekitar 1300 AD Leluhur Puebloans meninggalkan rumah tebing dan bertebaran. Kebanyak ahli sarjana percaya bahawa, selepas peningkatan populasi yang mendadak serta kaedah pertanian yang buruk dan kekeringan serantau yang membuatnya sukar untuk menghasilkan makanan yang mencukupi. Kerana kurangnya makanan, Anasazi bergerak sepanjang Rio Grande dan kerana itu banyak Pueblo India modenpercaya bahawa mereka adalah keturunan dari Anasazi.

5. Tamadun Lembah Indus

Pernah mendiami kawasan seluas saiz Eropah barat di kawasan-kawasan yang sekarang meliputi Pakistan dan India barat, Lembah Indus atau Tamadun Harappa berkembang 3300-1300 SM dan bertapak kukuh pada 7000 SM. Walaupun menjadi salah satu tamadun purba terbesar, tidak banyak yang diketahui tentang tamadun Harappa, terutama kerana bahasa mereka tidak pernah diterangkan. Mereka membina lebih daripada seratus bandar dan desa termasuk bandar Harappa dan Mohenjo-Daro, masing-masing yang dibina dengan tata letak terancang, dan sistem pembentungan kompleks dengan tandas di dalam bilik.
Bukti menunjukkan bahawa Harappa mempunyai kerajaan bersatu dan bahawa tidak ada kelas sosial. Juga tidak ada bukti kegiatan ketenteraan sehingga kemungkinan bahawa mereka hidup dalam damai. Mereka merupakan ahli astronomi yang hebat dan berpengalaman dalam bidang pertanian, tumbuh gandum, jelai, kacang polong, tembikai, bijan dan kapas (menjadi tamadun pertama yang menghasilkan kain kapas) dan menternak beberapa haiwan termasuk lembu dan gajah.
Ke mana mereka pergi?
Ada beberapa teori mengenai apa yang berlaku pada peradaban Lembah Indus. Beberapa orang percaya bahawa mereka meninggalkan kerana perubahan terhadap persekitaran, seperti perubahan saiz sungaiHakra Ghaggar yang semakin mengecil atau, bukti suhu sejuk kering di seluruh Timur Tengah. Teori lain yang popular adalah bahawa bangsa Arya menyerang  sekitar 1500 SM.

1 ulasan:

AzlanYussof berkata...

Article yang best..TQ