Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 26 Julai 2011

Kebanyakkan orang Melayu kita masih tidak berubah pada sikap

Asalammualaikum pembaca sekelian, saya terbitkan artikel ini untuk kita sesama merenung pada perkara tajuk  diatas yang mana kita perlu renungkan khususnya dikalangan orang orang melayu kita sungguhpun bukan semua yang sedemikian tapi kebanyakkan dari kita adalah sebegitu.

Perubahan sikap yang saya utarakan ini adalah meliputi dari semua sudut dan memang amat ketara bagi kita orang orang melayu kerana kita sering beralah jika benar itu sifatnya.


Kekadang isu yang kecil pun kita beranggapan bahawa semua perkara akan berakhir begitu sahaja dan ini amat berbeza daripada dari kaum kaum lain khususnya orang orang cina dsbnya.

Mengapa ini terjadi, tidak lah dapat saya nak tafsirkan bagaimana ini berlaku tapi yang nyata kita jarang mendahului nya jika sesuatu isu atau apa jua perkara untuk kebaikkan contohnya. Saya tidak akan banyak menyentuh soal soal yang berkaitan peribadi tapi saya cuba ketengahkan perihal penjagaan kesihatan. Sebagai contohnya adalah soal kesihatan diri dan generasi kita.

Mengapa bila kita sering beranggapan ‘tak apa lah’ atau ‘biar lah’ membuatkan kita ketinggalan?. Kekadang kita lupa dengan beranggapan ‘tak apa lah’ atau ‘biar lah’ itu sendiri tidak membantu untuk kita berubah pada sikap. Nah ini baru sebahagian kecil sahaja untuk kita memikirkannya dan belum lagi kepada yang lebih besar khasnya perihal penjagaan kesihatan ini dan sebagai contohnya  projek LYNAS di Gebeng, Kuantan, Pahang Darul Makmur.

Pada pengamatan saya kaum kaum lain lah yang lebih kehadapan menentang dan menuntut projek tersebut dibatalkan demi kesihatan generasi akan datang tapi tidak pula daripada pemerintah itu sendiri khususnya orang orang melayu kita. Mudah pada pandangan saya secara politiknya kepada pemerintah kita.

Mereka  tidak memikirkan apa peduli dihadapan tapi mereka ambil peduli apa yang diperolehi sekarang bermakna itu adalah perniagaan mereka. Fikir fikirkan

Tiada ulasan: