Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 25 April 2011

Negara Bumi Satu Boleh

Ada sebuah negara, dimana undang-undangnya adalah apabila berlaku zina antara dua manusia, suka sama suka, kemudian tiba-tiba salah satu pasangan membuat laporan polis bahawa dia telah dizinai oleh pasangannya, maka pelapor itu akan menjadi mangsa zina akibat perlakuan pasangannya yang berzina dengannya. Dengan itu, pasangannya akan dituduh berzina kepada pelapor dan boleh dikenakan hukuman, manakala sipelapor adalah 'mangsa'. Inilah dia negara bumi satu boleh.

Negara bumi satu boleh ini juga mempunyai satu sistem media yang hanya boleh memberi berita yang baik-baik sahaja tentang parti yang memerintah walaupun menipu, tidak kira dari media bercetak seperti surat khabar dan juga media radio dan telivisyen. Seluruh rangkaian radio adalah khusus hanya untuk membodek parti yang memerintah dan semua rangkaian TV adalah khusus untuk menipu rakyat untuk sentiasa menganggap parti yang memerintah adalah bersih seperti malaikat. Tiada ruang walau seinci untuk suara yang mengkritik parti yang memerintah walaupun ianya benar dan penting.

Walaupun negara bumi satu boleh ini adalah pengeluar dan pengeksport minyak, namun rakyatnya tidak dapat menikmati kekayaan minyak ini kerana parti yang memerintah telah bertungkus lumus memastikan agar keuntungan dari hasil minyak ini hanya diperolehi oleh segelintir manusia yang mempunyai kepentingan didalam parti yang memerintah. Maka rakyat juga terpaksa menanggung kos harga minyak seperti negara yang mengimport minyak.

Parti yang memerintah negara bumi satu boleh ini juga sentiasa mengwar-warkan diri mereka adalah sebuah parti yang memartabatkan bangsa asal negara bumi satu. Namun realitinya, parti yang memerintah inilah yang menipu bangsa asal negara bumi satu boleh ini dengan merampas tanah-tanah mereka, menghancurkan biasiswa pelajaran anak-anak bangsa asal, merosakkan sekolah agama bangsa asal dan menipu bulat-bulat bangsa asal dengan menyuruh menjual tanah mereka dengan harga murah tetapi parti yang memerintah menjual pula tanah bangsa asal itu dengan harga tinggi untuk keuntungan peribadi.

Namun, apakan daya, negara bumi satu boleh ini masih wujud dan rakyatnya masih lagi setia mengundi parti yang memerintah hanya kerana suapan duit tunai 100 ke 200. Malah setakat kain pelikat, maka tertanam rasa budi jasa parti yang memerintah walaupun semasa pemilihan kerajaan itu, parti itu sudah bukan menjadi parti pemerintah.

Jika orang luar melihat bangsa asal negara bumi satu boleh ini, pasti orang luar akan berkata-kata, "Pasti sungguh akal mereka ini berada di tapak kaki". Sedih hamba mendengar ungkapan itu.......

Tiada ulasan: