Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 7 April 2011

Bangsa yang dilupakan sejarah...

Bangsa Mesir purba menganggap Punt sebagai tanah nenek-moyang mereka. Ahli sejarah menganggap lokasi sebenar Punt belum muktamad. Punt atau dikenali juga dengan "tanah dewa-dewi" atau "lands of the gods" pernah diperintah oleh seorang raja bernama Parehu dan permaisuri bernama Ati. 

Encik Zahi Hawass pernah memberi komentar berikut berkenaan Raja Tut Mesir Purba:- 

"Tutankhamun was not black, and the portrayal of ancient Egyptian civilisation as black has no element of truth to it," Hawass told reporters. 

"Egyptians are not Arabs and are not Africans despite the fact that Egypt is in Africa," he said, quoted by the official MENA news agency. 

Di bawah ini adalah pembikinan semula wajah Raja Tut menggunakan perisian grafik. 


by http://www.facebook.com/AlterTerahsiaBangsaMelayu


While Tutenkhamun's death at about 19, after ten years of rule between 1333 to 1324 BC, has been a source of much speculation, the circumstances of his birth were not any clearer." - Calgary Herald. 

Majoriti berpendapat Punt terletak di benua Afrika atau di semenanjung Arab atau di benua India. Namun, hanya Mistisflies yang berani mencabar bahawa Punt ini adalah dunia Melayu. 
Lihat gambar di bawah. Ukiran ini diabadikan setelah rombongan diRaja Mesir kembali dari tanah Punt. Terdapat ukiran pohon nyiur dan pondok. Rumah bertangga begini secara tradisinya Melayu. Rumah tradisi Afrika atau India bukan begini strukturnya. Pendita rasa pengukir ambil jalan singkat dengan mengukir pondok bulat sebab rumah Melayu contohnya Minang susah nak diukir agaknya. Apapun, rumah yang ditinggikan dari tanah adalah tradisi kita. 



Dukacita, penantian kita untuk mendengar keputusan DNA daripada Encik Zahi Hawass pada awal tahun ini (2010) berkenaan hubungkait DNA dengan bangsa belum tercapai. Alter Terahsia Bangsa Melayu mendapat tahu saintis Jerman sedang mengkaji hal ini. Pada masa yang sama kita nantikan Mistisflies dengan kajian lengkap mereka.

Tiada ulasan: