Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 28 April 2011

air soya adakah berbahaya?

Firman Allah:

Wahai sekalian manusia!Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik,
dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan,kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.
Surah Al-Baqarah: 168
Salam sahabat2 yang dirahmati Allah S.W.T. penulisan kali ini ingin saya sampaikan berkenaan dengan topik kesihatan. Mungkin kita ini suka minum air soya. Tapi tahukah kita bahawa susu soya bahaya untuk kesihatan? Mari kita perincikan lagi..

ANTARA KEBURUKAN SOYA
(yang tak suka baca perkataan medik jangan baca)

1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.

2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.

3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.

4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya = ???

5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak. Akibatnya:

* kembung perut,
* kekurangan asid amino,
* kerosakan pankreas.

Dan akhir sekali, disebabkan unsur antizat yang ada dalam soya. Sesetengah pengeluar hasil soya dorang basuh soya tu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang. Malangnya,

6. Wujud unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan, dan ia menyebabkan NYANYUK, tahu??
Untuk pengetahuan,
para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya
(sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),
namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki
dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.
selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara,
kanser ovari,
kanser prostat,
serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium,
magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.
Sebenarnya sememangnya benar bahawa susu soya ini baik untuk kesihatan. Tetapi diantara kebaikan yang ada di dalam soya mungkin lebih banyak keburukannya. Maka sahabat2 boleh berfikir sendiri apakah masih kita ingin kita minum air soya atau tidak....

5 ulasan:

p[A]n[A]d[O]L berkata...

nasib baik mmg x ska minum kacang soya..uhuhuh

nawza berkata...

terima kasih atas info yang berguna..orang2 Barat dh lama rancang merosakkan kita org2 Islam dgn makanan/minuman yang tercemar (walaupun luaran kelihatan baik)

Ana Farha berkata...

terima kasih ats info~

miss ryrinn _ angin berkata...

alaaaaa . sayaa suke soyaa . wuwwuuuu T______________________T , sedihnye .

zue berkata...

Thank for the info.