Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 19 September 2011

Misteri lenyapnya Dinasour

WMY100182PSaintis dunia tertanya-tanya apakah SEBAB lenyapnya dinasour. Species haiwan amat besar pemangsa. Berbagai andaian dibuat, ada mengatakan terjadi letupan besar lalu kesemua dinasour mati, tapi mustahil sebab kenapa singa, harimau dan haiwan2 kecil tak mati dengan letupan yang sama, yang pupus hanya haiwan besar dinasour sahaja, bagai dipilih-pilih.

JIN, haiwan dan dinasour telah mendiami bumi berzaman-zaman sebelum Nabi Adam manusia pertama menjejaki kaki ke dunia. Sebelum nabi Adam turun ke dunia, species dinasour ini terlebih dahulu telah dihapuskan. Ini antara petikan sejarahnya:

Ketikamana sebelum Allah Taala ciptakan Nabi Adam a.s maka bumi kita initelah dihuni oleh pelbagai makhluk, maka Allah Taala telahmemerintahkan malaikat Azazil membersihkan bumi. Selepas selesai Azazilmembersihkan bumi maka dia melihat pemandangan yang indah dibumi sambilberkata didalam hati KALAU BUKAN KERANA AKU, nescaya bumi ini tidakakan aman.Allah Taala Maha Mendengar dan Mengetahui akan keadaan makhluknya.Disitu terlihat akan kemegahan diri sendiri Azazil yang akhirnyamenjadi iblis.

http://cebisandiri.blogspot.com/2009/10/sekadar-renungan.html
-------
"Dan Kami telah menciptakan jin sebelum(Adam)dari api yang sangat panas ." (Al Hijr : 27)

Makaketika kerusakan di bumi sudah mencapai tahap sangat luar biasa, ALLAHbermaksud ingin menempatkan makhluk baru sebagai khalifah dimuka bumi,yaitu manusia. 
Lalu ALLAH mengutus beberapa malaikat untuk membersihkan bumi dari kerusakan jin dan nisnas (Ada pendapat ulama yang menyatakan bahwa nisnas itu adalah binatang-binatang purba seperti dinosaurus). 

Maka beberapa jin ditangkap dan dipenjarakan didasar bumi dan nisnas dimusnahkan.
Namun dari salah satu bangsa jin ketika itu, ada satu makhluk yang paling bertakwa dan atas izin ALLAH, 
makhluk itu diangkat kelangit untuk diberikan keselamatan. 



Makhlukitu lalu diberi nama baru yaitu azaziel dan atas kesalehannya maka diadiberi pangkat sebagai salah satu pengurus tinggi di mihrab malaikat.

http://groups.yahoo.com/group/ar-raudhah/message/2145
WMY100169PKesimpulan:

Apabila makhluk yang mendiami bumi banyak melakukan pertumpahan darah dan Allah swt tidak menyukainya(macam acheh gak ler), maka Allah swt mahu mencipta makhluk yang baru iaitu manusia. Allah swt telah memerintahkan beberapa malaikat untuk menghapuskan semua haiwan-haiwan yang suka berbunuh-bunuh iaitu dinasour(Nisnas), misi ini diketuai oleh Azazil. Lalu bumi dibersihkan dan bumi menjadi aman. Kemudian barulah Nabi Adam turun kedunia.

Itulah ceritanya yang setakat saya tahu, hakikat sebenarnya "wallahuaklam bissawab".