Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 14 September 2011

Melayu Rembau pertama keliling dunia pada abad ke 16?



Nak sangat kaji sejarah, jangan kaji sekitar tahun 1950an sahaja. Cuba kaji balik sejarah Tanah Melayu sejak abad ke 15 lagi. Artikel dibawah menyatakan bukan orang putih yang pertama mengelilingi dunia, tapi orang Melayu, yang keturunannya masih berada di Rembau, merupakan orang yang pertama mengelilingi dunia.

Sesungguhnya, andainya penemuan ini memberikan hasilan yang positif, pusara dan hasil artifak disahkan sebagai kepunyaan Panglima Awang dan nama Dato' Laut Dalam adalah sebenarnya orang yang sama sebagai Panglima Awang maka bumi Rembau sangatlah bertuah menjadi penghuni kepada insan dunia dan insan Melayu pertama mengelilingi dunia, membuktikan bahawa dunia ini bulat, tidak leper seperti yang disangka.  

Rembau akan menjadi tumpuan bukan sahaja kepada sejarahwan dunia bahkan akan menukar perspektif sejarah negara dan antarabangsa bahawa 'Panglima Awang' adalah manusia pertama di dunia mengelilingi dunia dan bukannya Magellan.
 
Sebab?.....Magellan tidak belayar melepasi satu bulatan dunia kerana beliau mati di Mactan Filipina, sedangkan Panglima Awang mula belayar di Melaka dan tiba semula di Melaka atau Tanah Melayu.
 

Tiada ulasan: