Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 15 November 2011

MESTI BACA : Apabila Beruk mahu jaga Lembu



Di Malaysia yang permai ini ada dua orang insan yang begitu "selok"(teruja) untuk melompat-lompat bagi menonjolkan dirinya agar diberi perhatian maupun untuk menunjukkan bahawa diri mereka berdua masih ada nyawa lagi.

Mereka adalah Dr Mahathir dan Khairy Jamaluddin(KJ). Walaupun mempunyai watak dan perangai yang sama seperti diatas, tetapi mereka berdua tidak boleh berjumpa. Si Tua amat memurkai Si Muda sejak mentua Si Muda jadi PM lagi. Keduanya "cerdik". Tapi guna kecerdikan untuk fahaman sekular.

Dulunya mereka berdua pernah berada di puncak politik. Mahathir menjadi PM selama 22 tahun manakala KJ pula pernah menjadi "penasihat" Pak Lah(macam Rosmah terhadap PMNajib) semasa Pak Lah jadi PM.

Tapi kini, segalanya jadi kenangan semata-mata. Mahathir semakin dilupai manakala KJ walaupun menang Ketua Pemuda kempunan untuk menjadi ahli Kabinet PMNajib.

Bagi menyatakan mereka masih "hidup", terpaksalah mereka berdua "menjerit-jerit". Bagi Mahathir, jeritannya bagaikan menjilat kahak hijaunya sendiri manakala bagi KJ jeritannya bagaikan budak lulusan KEMAS bukan Oxford. Cumanya cerdik sedikit daripada JKKK.

Sejak kes fitnah anak KM Lim Guan Eng, KJ sepi sejenak. Tiba-tiba sekonyong-konyong KJ bersuara tentang National Feedlot Centre. KJ begitu beria-ia membela skandal NFC.

NFC umpama "tahi lembu" yang ditinggalkan oleh Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ketika menjadi Menteri Jaga Kerbau dan Lembu(meminjam kata-kata arwah Ustaz Fadhil Noor). Ketika Noh Omar selaku Menterinya sekarang terkapai-kapai menjawab di Parlimen maka KJ melompat bagai kera kena belancan membela skandal NFC.

Yang untungnya adalah Menteri Shahrizat Jalil. Sepi menyepi diam membisa. Bagai ular sawa kekenyangan setelah membaham mangsanya. Shahrizat dan keluarganya juga barangkali macam ular sawa.

Yang peliknya, mengapa kekonyong-konyong KJ bangkit membela Shahrizat?

Di New Zealand, biasanya anjing akan menjaga lembu ternakan di ladang-ladang. Di Malaysia pula, "beruk" yang beria-ia membela dan menjaga " lembu ". Pelik kan ?"