Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 28 November 2011

Hidup Untuk Mati

Perjalanan hidup ini amat pendek sekali. Sekitar 60 tahun sahaja!. Kalau kita berumur 30 tahun sekarang, purata lagi 30 tahun sahaja untuk kita hidup. Manakala perjalanan akhirat tersangat-sangat panjang. Allah s.w.t Maha Pemurah. Jika kita mengabdikan diri kepadaNya dlm masa yg pendek di atas dunia ini. Allah s.w.t meredhoi dan merahmati kita bukan saja di akhirat yang panjang dan penuh penderitaan, malah di dunia juga.



Sedangkan kita sibuk berbalah sesama kita, sebenarnya masih banyak persiapan belum kita buat untuk menempuh alam sesudah mati. Jangan terleka dengan dunia, dunia ni ibarat pulau kecil yang kita singgah ketika menaiki bahtera kehidupan. Matlamat kita menuju kehadrat Allah. Bahtera ni singgah kejap je, kutip lah bekalan di pulau ini, jgn sampai terleka hingga membina mahligai di pualu ini.


Bahtera ni singgah kejap je, sape lambat akan tertinggal. Ramai kita kenal orang lain, tambah lagi orang yang kita benci, sampai ape yang dia buat dalam sembunyi pun kita tahu. Sibuk kita mencari kerosakan orang lain untuk kita hebahkan. Kita lupa mencari diri kita, kita lupa mengenal diri kita. Kita tak kenal diri maka kita tak kenal Allah. Kerana proses mengenal Allah adalah dari mengenal diri dulu. Kalau kita kenal diri, kita tau kita adalah hamba yg Allah jadikan untuk menyarung jasad manusia sekejap dan tinggal sekejap di dunia. Dan bila-bila masa Allah akan keluarkan semula kita dari sarung kita. Dan suruh tinggal pula di alam lain, iaitu alam barzakh.


Pada masa ni, kita sudah tiada tanggungjawab. Hanya menerima rahmat atau murka dariNya sahaja. Pilihlah untuk menerima rahmatnya sementara kita ada pilihan di dunia ini.

Tiada ulasan: