Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 9 Jun 2011

Harga minyak naik, Petronas untung 90bilion...

Kan ke kita semua sudah kabor pada semua orang, jika harga minyak naik, maka Malaysia akan untung lipat kali ganda. Kerajaan akan untung lebih besar jika harga minyak sedunia naik. USD100 setong lagi bagus. Sebabnya apa? Sebabnya kita jual minyak. Senang je cerita. Baca cerita ini ( Petronas untung RM241.2 bilion)


Yang ini bukan RM241.2 bilon.
Tetapi yang peliknya, Jika harga minyak naik sahaja seluruh dunia, maka timbullah kata-kata bodoh, "kita perlu menaikkan harga minyak kerana tidak mampu menanggung subsidi". Subsidi kepala hotak engkau KERAjaan bn. Mana ada subsidi minyak di Malaysia ini. Diulangi, mana ada subsidi minyak di Malaysia sebenarnya. Ianya hanya rekaan KERAjaan bn untuk menaikkan harga petrol kepada rakyat Malaysia.

Dividen Petronas sahaja kepada kerajaan Malaysia adalah RM30bilion. Belum masuk cukai. Belum lagi dividen dari syarikat Shell yang menyedut hasil minyak di Sarawak. Belum lagi cukai dari syarikat Shell kepada KERAjaan bn.

Cuba korang semua fikir masak-masak, apa yang dimaksudkan oleh Naib CEO Kewangan Petronas ini;

"Harga yang lebih tinggi dan permintaan rancak menyebabkan prestasi yang lebih tinggi bagi semua perniagaan teras", kata naib presiden eksekutif kewangan Petronas Datuk George Ratilal.

Harga yang lebih tinggi. Harga apa yang lebih tinggi? Sudah tentulah harga minyak dunia yang lebih tinggi. Jika harga minyak tinggi, maka untung lebihlah Petronas. Takkan tidak faham-faham lagi orang Melayu umno ini? Hendak kata kurang akal, memang kurang akal pun.

Korang semua faham tidak apa yang yang mamat George ini kata tentang perniagaan teras? Faham tidak melayu umno? Kalau tidak faham, maksudnya, petrol lah! Senang punya cerita.

Petronas untung gila-gila, bersamalah dengan KERAjaan bn, tetapi, rakyat kena beli minyak petrol yang mahal juga. Kenapa? Apa kesnya ini? Apa ceritanya sekarang? Kenapa rakyat tidak dapat menikmati hasilan Petronas sebanyak RM241.2 bilion itu? Mana perginya duit itu? Banyak sungguh 241.2 bilion itu. Ke mana lesapnya? Kalau hendak tahu, korang tanyalah ketua bahagian umno, mesti depa pun buat-buat tidak tahu.....

Padan muka Melayu!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pakatan rakyat..