Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 7 Jun 2011

Imam Muda Perlu Bersihkan Dalaman ASTRO Terlebih Dahulu

Saya nak komen sedikit aktiviti yang dilaksanakan dalam pertandingan Imam Muda. Keseluruhannya memang baik. Walau bagaimanapun saya ada perkara yang perlu Imam Muda kena laksanakan. Saya lihat aktiviti Imam Muda ini banyak membuat kerja-kerja luar (out-door activities), antaranya membuat kerja-kerja amal, membuat operasi-operasi JPJ, menangkap mereka yang membuat maksiat, menjadi khatib semasa solat Jumaat serta menyempurnakan urusan jenazah.


Semua kerja-kerja amal itu ialah kerja-kerja outdoor. Ini bermakna tugas-tugas amal luar dari Astro. Dan saya berpendapat, mengiring dan bekerjasama dengan pihak penguatkuasa Jabatan Agama Islam, JPJ dan lain-lain agensi kerajaan tidak seharusnya dijadi sebahagian kurikulum dalam Imam Muda. Lebih murni dan lebih baik jika kurikulum Imam Muda ini diajar dalam aktiviti ketenteraan dan dalam urusan pengurusan perniagaan.

Justeru itu Mursyid dan Imam Muda terlupa untuk melakukan aktiviti wajib dalaman Astro. Dengan lain perkataan Imam Muda wajib bersihkan dalam rumah sendiri sebelum pergi membersihkan luar rumah.

Jika tidak, projek Imam Muda hanya sia-sia sahaja di mana tuan masih belum membersihkan dalaman Astro. Jika benar Imam Muda berhasrat untuk menghapuskan maksiat di luar sana, cuba bersihkan maksiat dalam Astro dulu seperti maksiat drama-drama Melayu yang banyak mengandungi perkara khurafat, hiburan melampau dan Akademi Fantasia.

Tuan-tuan bukan tidak tahu bahawasanya mereka yang melakukan semua ini anak Melayu Islam. Cuba tegur mereka ini. Barulah anda semua dan tuan-tuan True Imam Muda..

3 ulasan:

Unknown berkata...

setuju..
ramai staf2 astro yang perlu dibersihkan..

Mss Ieza berkata...

stju sgt2 :)

aisya . berkata...

bersihkan diri kita dulu baru diri org .. eumm btul2 .. :)