Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 12 Disember 2011

Pelakon Sembang Rakyat Kini Telah Di KENAL PASTI!

Baru-baru neh terdapat dua buah video yang menghina dan memperlekehkan hudud [sila rujuk sini]di mana telah menimbulkan kemarahan orang ramai dan kontroversi kerana memberikan gambaran yang salah dan serong tentang hukum hudud dan islam.

Ramai orang ingin mencari dan mengenali pelakon2 yang terlibat dalam drama tersebut. Salah seorang identiti pelakon wanita cantik yang terlibat dalam video tersebut telah berjaya didedahkan. Pelakon yang dimaksudkan ialah di bawah neh




Nama gadis cantik neh ialah tidak dapat dikenalpasti. Nama kawan kepada gadis cantik neh ialah Keyla Mustafa. Pelajar UNISZA. Sebenarnya identiti dia telah tersebar menerusi facebook. Lihat bawah neh ;



Tapi sayangnya, itu identiti sahabat dia dan bukan identiti dia. Mungkin kerana gambar pelakon tersebut berada di pic profile maka ada orang yang fikir bahawa pelakon sembang rakyat = keyla. Untuk rekod gadis neh muncul dalam video hina hudud episode pertama yang berdurasi selama 10minit.
Memang sokong sangat idea bahawa kita perlu tarbiah dan dakwah dia dalam isu neh. Malahan adalah lebih baik kalau kita boleh ambil peranan menjadi kawan dia dan terangkan situasi yang sebenar kepada dia agar dia boleh faham tentang kebenaran. 

Oleh itu dalam usaha untuk memahamkan dia, perkataan yang baik2, yang lembut2, yang sopan2 je yang boleh digunakan. Pasal dia berada di dalam situasi yang tak faham dan tak tahu apa2.  Kalau nak ugut, maki hamun, cerca dan sebagainya rasanya ia hanya akan mengeruhkan suasana. Buat apa jadi musuh kalau kita boleh jadi kawan, betul tak?

Jadi kepada mereka yang ingin nasihatkan dia, nasihatkanlah elok2. Janganlah tulis yang bukan2. Janganlah label melabel. Janganlah mengatakan dia neh ahli neraka dan sebagainya. Ingatlah jalan dakwah itu luas dan panjang. Dan belum pernah ada ayat Alquran yang menyatakan bahawa maki hamun adalah sebahagian dari dakwah. Sekian.

Kemaskini :

Hasil perbandingan  gambar twitter [memang sahih twitter keyla sebab dia yang promote sendiri] dengan gambar fb, di dapati gadis cantik yang berada dalam gambar kedua tidak sama dengan gambar profile twitter. Jadi gadis neh bukanlah bernama keyla. Sebaliknya dia adalah kawan kepada keyla. Kalau begitu maybe keyla kenal sapa dia neh sebab dah bergambar bersama.

Artikel neh telah dikemaskini. Maaf di atas segala kesulitan.

UPDATED.

Untuk pengetahuan anda,

keyla mustafa mengatakan bahawa pelakon wanita neh tiada kaitan dengan dia. Dan gambar gadis disebelah nya juga bukan wanita yang dimaksudkan. Mungkin mereka mempunyai wajah yang seiras.  Perkara neh disahkan sendiri oleh keyla mustafa melalui komen di bawah neh.

Dan kepada para pembaca, tak payah lah nak bergaduh bekap penulis, dalam kes neh ialah merujuk kepada diri saya sendiri. Penulis bukan maksum dan telah pun melakukan kesalahan terhadap keyla [andai benar penafian dia ialah satu perkara yang betul].

Dengan neh penulis meminta maaf kepada keyla kerana telah menyiarkan pendedahan facebooker di dalam blog. Namun penulis berpendapat artikel neh harus dipaparkan bagi tujuan pengajaran kepada penulis sendiri, diharap keyla memahaminya. TQ.