Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 31 Mac 2011

Tip percuma resume penting untuk graduan mencari pekerjaan


"Kebelakangan ini ramai jiran dan kenalan bertanyakan saya ada tak kerja kosong di tempat saya, anak mereka yang tamat pengajian di IPT dan kolej telah lama menganggur walaupun banyak tempat mencuba. Memang diakui pasaran kerja sekarang amat terhad dan kompetitif.

Akan tetapi masih ramai graduan kita gagal peringkat pertama memohon pekerjaan apabila gagal mempersembahkan surat permohonan kerja dan resume yang baik, iaitu short and sharp, lebih-lebih lagi kalau memohon di syarikat swasta atau multinasional.

Saya minta pada jiran saya berikan resume anaknya, ringkas, tak perlu sertakan semua sijil-sijil. Resume 2 ke 3 mukasurat cukup dengan surat permohonan. Dia hanya beri resume tanpa surat permohonan. Lalu saya beri penjelasan kepada dia surat permohonan ini penting, perlu dinyatakan jawatan apa yang dipohon dan berapa jangkaan gaji.

Sekiranya syarikat tiada kekosongan, jika surat permohonan dan resume menarik mereka akan simpan KIV atau hantar surat tersebut ke jabatan atau syarikat lain.

Anak jiran saya tadi mempunyai keputusan yang cemerlang, tetapi boleh dikatakan gagal dari segi surat permohonan dan membuat resume.

Kepada mereka yang sedang mencari pekerjaan, dapatkanlah tip-tip yang berkesan untuk memohon pekerjaan. Ijazah, sijil dan keputusan peperiksaan yang cemerlang tidak menjanjikan seseorang itu mendapat pekerjaan.

Yang penting usaha, doa dan tawakal.

Kepada para graduan kolej, IPT dan lain-lain yang ingin bertanya lanjut mengenai cara membuat surat permohonan dan resume boleh e-mel kepada saya rozmal@yahoo.com , insyaAllah saya akan cuba berikan maklumbalas mengikut kemampuan saya.

Artikel saya sebelum ini : IPTA kita gagal lahir graduan buru kerjaya di Blogwaghih.blogspot.com

Tiada ulasan: