Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Jumaat, 4 Mac 2011

Apakah beras pula akan 'shortage'??

Yang mula-mula panik bila dapat berita ini ialah gurkah-gurkah politik di'port'. Mana tak panik sebab satu hari kita kena melantak benda ni sampai tiga empat kali, jadi kalau lah benda ni akan ada 'shortage' nanti, tak panik kah??! * lu pikir lah sendiri..!

Yang pastinya seorang gurkah politik di'port' yang merupakan seorang 'independent consultant' a.k.a 'broker' bebas telah mendapat satu 'job' untuk mencari gudang-gudang kosong untuk disewa, dan kawan yang suruh dia cari gudang-gudang kosong tu pula merupakan seorang peniaga yang berurusan dengan barangan keperluan harian seperti beras, gula, tepung dan minyak. Lalu keluarlah kalam "Depa nak stok beras".

Sekerat dua kawan-kawan gurkah-gurkah politik di'port' yang ada di BERNAS telah memberitahu yang Malaysia melalui agensinya BERNAS telah menggandakan pembelian beras dari Thailand dan Vietnam untuk membuat simpanan stok sebagai langkah berjaga-jaga menghadapi kemungkinan akan berlaku krisis makanan global.

Kawan yang berurusan dengan beras ini pula ialah jenis yang berniaga atas angin. Bila dapat tahu yang sesuatu barang keperluan akan naik, dia akan mula membeli dalam kuantiti yang banyak dan simpan seketika. Jadi bila ada berlaku 'shortage' barangan, time itu lah dia akan tolak barang dia.

Jadi kesimpulanya ialah gurkah-gurkah politik di'port' berharap supaya pihak berwajib perlu berjaga-jaga dan buat pantauan-pantauan yang perlu supaya tidak ada orang yang akan cuba mengambil kesempatan.

1 ulasan:

dkama berkata...

Sebenarnya berniaga barang2 keperluan tak menjanjikan untung yang banyak pun... jadi daripada rugi baik ambil tindakan segera... tupasal la siap sewa gudang...

PEACE...