Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 24 Mac 2011

Boleh Murtad kalau sokong campur tangan NATO ke LIBYA ???

Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un. Allahumma inna nas’alukal ‘afiyah fid dunya wal akhirah. Amin ya Rahiim.
 


Sangat sulit difahami, bagaimana mungkin banyak Muslim hari ini menyokong pencerobohan Amerika Cs ke Libya. Baik itu ulama, ustaz, pemerhati, pemerhati, wartawan, dan sebagainya. Bagaimana mungkin akal kita boleh membenarkan pencerobohan ke Libya itu? Sesempit itukah wawasan kita? Sependek itukah nalar sejarah kita? Tidakkah kita mahu belajar dari penderitaan bangsa Iraq dan Afghanistan, pasca pencerobohan Amerika Cs tahun 2003 dan 2001 lalu?

Alasan yang dipakai para agressor untuk menghujani Libya dengan peluru berpandu-peluru berpandu adalah: "Demi menyelamatkan warga Benghazi yang anti Gaddafi dari serangan brutalnya yang telah mengorbankan manusia sampai 6000 orang lebih." Dengan alasan ini lalu kita membenarkan serangan udara negara-negara syaitan seperti Amerika, Inggeris, Perancis, Itali, Kanada, dll.Apakah Kamu Menyokong Mereka Menghisap Darah Kaum Muslimin?

Mula-mula harus diklarifikasi dulu, benarkah korban yang jatuh dari pihak demonstran anti Gaddafi sampai 6000 jiwa lebih? Laporan ini berdasarkan pantau TV Aljazeera, lembaga HAM Libya, dan institusi hak asasi manusia antarabangsa. Sedangkan, korban menurut versi Kerajaan Libya sendiri tidak pernah dilihat. Setidaknya, kita harus melihat laporan kalangan Islam bebas, yang tidak terlibat dalam pertikaian politik di Libya. Kalau Aljazeera kan jelas-jelas sudah terlibat dalam revolusi dunia Arab saat ini, malah TV ini merupakan provokator paling sengit

Cuba berfikir logik. Selama terjadi pertempuran di Libya, pernahkah kita melihat mayat-mayat bergelimpangan dalam jumlah yang besar? Pernahkah kita lihat ke rumah-rumah sakit, disana ada ribuan korban jiwa? Pernahkah kita lihat ada perkuburan-perkuburan beramai-ramai untuk menanam jenazah yang ribuan orang itu? Pernahkah kita lihat ada gambar-gambar mayat bertumpuk-tumpuk di Libya saat ini? Kalau ada semua itu, saya yakin rakyat Libya yang semula pro Gaddafi, mereka akan berbalik menyerang Gaddafi. Sebab fitrahnya manusia, tidak suka melihat kekejaman.

Bukannya kita menyokong kekejaman Gaddafi. Tidak sama sekali. Tetapi jangan sampai kita zalim dengan menuduhkan sesuatu yang memang tidak ada realitinya. Kekejaman Gaddafi kepada demonstran ya jelas harus dihentikan. Bukan seperti itu cara yang seharusnya dilakukan. Baik Gaddafi mahupun pasukan NATO, haram berbuat kezaliman.

 

Sekarang masalahnya, bagaimana boleh kita menolak kekejaman Gaddafi, sementara kita membenarkan kekejaman serangan NATO terhadap target-target sasaran awam di Libya? Apakah kalau yang menyerang itu Gaddafi, ia dilarang, tetapi kalau NATO, ia dibenarkan? Itukah yang namanya keadilan?

Tiada ulasan: