Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Jumaat, 23 Mac 2012

Orang Rembau pakar buat senapang untuk lawan Portugis

Semakin hari semakin banyak persoalan timbul akan kaitan serangan Portugis ke atas Melaka untuk merampas senjata rahsia umat Islam ketika itu , iaitu senapang dan meriam. Kaitannya dengan sejarah kedatangan orang Minangkabau dari istana Pagaruyung ke Rembau, bergabung dengan orang Asli suku Jakun untuk menghalau penceroboh Portugis dari Nusantara. Dapatan ini dikukuhkan lagi dengan perkhabaran bahawa pembesar Melaka telah berundur ke Rembau dan Johor. Anak Bendahara Tun Perak pula iaitu Tun Zainal Abidin pernah menjadi Datuk Lubuk China di Rembau.

Dapatan ini dikukuhkan lagi dengan perkhabaran bahawa pembesar Melaka telah berundur ke Rembau dan Johor. Anak Bendahara Tun Perak pula iaitu Tun Zainal Abidin pernah menjadi Datuk Lubuk China di Rembau.

Setiap perlantikan Undang dan Yang Dipertuan Besar pada awalnya perlu mendapat restu dari kesultanan Johor. Semakin menarik sejarah ini.
Dikatakan juga orang Minangkabau adalah pakar dalam pembuatan logam terutama besi dan tembaga untuk membuat senjata api seperti senapang dan meriam, lebih lama sebelum kedatangan tentera penceroboh Eropah ke Nusantara ini.
Orang Eropahlah yang merampas senjata api ini dan membawa ke Jepun. Senjata api hasil orang Melayu ini, orang Jepun belajar membuat senjata api.
Semua dapatan di atas ini perlu dibuat kajian secara mendalam, saintifik , sokongan dari pembesar, kementerian dan sebagainya. Kalau kita sanggup melabur begitu banyak untuk mengenang kembali Peristiwa Bukit Kepong, kenapa tidak dilakukan pelaburan yang lebih lagi untuk mengkaji sejarah bangsa sebelum kedatangan tentera penceroboh Eropah ke Nusantara?
Rozmal bin Malakan http://waghih.blogspot.com
The Minangkabau have a long history of brassworking and forging iron weapons and farm tools. They used cannons and bored matchlocks long before Europeans arrived.http://hotelbenteng.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=1
Senjata rahsia orang Melayu kini dilelong di Eropahhttp://waghih.blogspot.com/2012/03/senjata-rahsia-orang-melayu-kini.html
Jasa kaum Cina pertahan Melaka dari serangan Portugishttp://waghih.blogspot.com/2012/03/jasa-kaum-cina-pertahan-melaka-dari.html
Tun Zainal Abidin bin Bendahara Paduka Raja Tun Perak [Dato' Lubok China]http://www.royalark.net/Malaysia/malacca5.htm
"