Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 19 Mac 2012

Lelaki Bosnia ini sanggup berjalan kaki ke Mekkah untuk menunaikan Haji



Demi memenuhi salah satu rukun Islam yang ke lima . Seorang lelaki Bosnia telahmemulakan perjalanan untuk menunaikan haji dan mempersiapkan diri untuk menyeberangribuan batu dengan berjalan kaki. Laporan daripada The Muslim Village portal pada KhamisMac 15 yang lalu.
"Jujur saja sebelum saya memulakan perjalanan ini semua orang bimbang terhadap sayamenanyakan bagaimana saya, sebagai seorang Muslim boleh memulakan perjalananmeskipun melalui negara-negara Kristian seperti Serbia dan Bulgaria" kata Senad Hadzic 47tahun.
Bercita-cita untuk melakukan haji iaitu pada akhir Oktober nanti Hadzic akan berangkatuntuk melakukan perjalanan panjangnya dari kampung halamannya di utara Bosnia padaDisember 2011.

Jaraknya kira-kira 3600 batu dari Bosnia ke Mekah dan ia akn menempuh di antara 12hingga 20 batu setiap hari.
Dalam beg di belakangnya ia membawa mushaf Al-Qur'an dibungkus dalam plastik untukmelindunginya dari cuaca yang tak menentu.

Dia juga membawa peta dan bendera dari enam negara yang akan diseberanginya. Dia telah berjalan sejuah 600 batu setakat ini dan tentunya menghadapi bermacam-macam masalah.
Di Istanbul contohnya dia terkandas selama 20 hari dan berusaha untuk mendapatkankebenaran untuk berjalan menyeberangi Jambatan Bosphorus yang menghubungkanEropah ke Asia yang terbuka hanya untuk kenderaan.

Pada akhirnya berjaya ia memutuskan untuk meneruskan perjalanan menuju Makkahwalaupun tanah Syria sedang bergolak.