Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 24 Januari 2012

KEINDAHAN DUNIA LAUT BAHG 5

Ikan Axe dan Ikan Barber

Ikan barber yang kecil ini membersihkan parasit merbahaya dari kulit ikan axe yang bertompok ini. Apabila ikan-ikan barber ini sedang melakukan pembersihan, ikan axe berwaspada untuk tidak melakukan pergerakan yang menakutkan mereka. Ini membenarkan ikan-ikan barber ini menyelesaikan tugas mereka, seperti ada perjanjian diantara kedua-dua ikan. Dengan cara ini, ikan axe dapat membersihkan diri, di mana agak mustahil untuk mendapatkan cara pembersihan lain.

Penyu dan ikan batu karang

Kebanyakan ikan batu karang tinggal di bawah batu-batuan dan hidup dengan memakan rumpai laut. Rumpai laut bukan sahaja sumber makanan bagi ikan ini.  Ikan batu karang yang kita lihat ini sedang memakan kulat yang terlekat di cangkerang penyu. Penyu, yang berenang bersama ikan-ikan tersebut, menunggu supaya ikan ikan ini ‘tunggang’ di atasnya.Maka, ikan batu karang ini dapat melakukan pembersihan yang tidak dapat penyu dilakukan sendiri oleh penyu.

Udang

Udang yang kecil dan lutsinar ini dapat membersihkan pelbagai jenis ikan.

Ikan ini membenarkan udang tersebut berenang di sekitar mulutnya. Ia membuka mulutnya untuk memudahkan kerja si udang, dan terus membuka..

Udang ini dapat bergerak di sekitar insang ikan yang sensitif dan dapat membersihkan organism di situ juga, dengan memakannya.

NALURI

Hidupan laut yang kita bincangkan tidak menyedari akan kewujudan parasit di atas badan mereka. Sekalipun mereka menyedari, mereka tidak memiliki pengetahuan bahawa parasit atau kulat  mampu membahayakan diri mereka. Sekiranya kita merasakan mereka mengetahui pun, bagaimana mereka tahu cara untuk membuangnya?

Namun hidupan ini seperti sudah tahu ke mana untuk pergi bagi mendapatkan ‘servis’ ini, dan seakan tahu ikan mana yang boleh melakukannya. Untuk tujuan ini, mereka mencari dan berjumpa, seperti sudah ada perjanjian, dengan hidupan lain di tempat tertentu.Ketika ini, walau bahaya mana sekalipun mereka terhadap ikan lain, mereka tidak sekali-kali akan mengancam hidupan yang lebih kecil. Lebih menarik lagi, mereka menukar warna kulit mereka dan menggunakan pelbagai cara untuk menarik perhatian hidupan-hidupan ini mendekati mereka.

Tiada satu pun perlakuan ini dapat disedari dan difahami oleh seekor haiwan. Dan tidak mungkin mereka dapat memahami perkara ini sesama mereka.

Hidupan-hidupan ini, bertindak sebagaimana yang diaturkan oleh Tuhan, Yang Maha Memiliki Pengetahuan di atas segala sesuatu, sejak hari pertama mereka hidup di Bumi ini. Seperti yang diberitahu di dalam sepotong ayat Al-Quran:

Segala di langit dan bumi adalah kepunyaanNya. Semua tunduk pada perintahNya.

Perihal kehidupan bawah laut yang sempurna, yang tidak diketahui ramai orang, adalah sumber  pengetahuan yang amat berguna untuk sesiapa yang mahu berfikir dan memiliki kesedaran.  Tuhan membuktikan KehebatanNya, kekayaan pengetahuaNya melalui penciptaan hidupan-hidupan ini.

Tiada ulasan: