Pages

Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 10 Januari 2012

Kalah di medan pentempuran dengan golongan muda: Adam Adli 2 Umno 0

Kebanyakkan kerajaan di dunia ini akan memulakan tahun baru dengan percikan bunga api dan pertunjukan yang menarik untuk rakyat. Adalah sesuatu yang baik untuk membuatkan rakyat merasa bersatu, terhibur dan menyokong pemimpin mereka. Tetapi bagi Umno di Malaysia, lain pula kisahnya.


Dalam satu demonstrasi lewat malam melibatkan 100 orang pelajar di Tanjong Malim, polis telah mempamirkan sikpa sebenar mereka dengan memukul anak-anak muda ini untuk menyelamatkan PM Najib Razak daripada dimalukan. Walaubagaimanapun, kekerasan ini telah memberikan efek buruk kepada Najib dan UMNO. Rakyat Malaysia, terutamanya golongan muda mahu penjelasan mengapa salah seorang daripada pelajar demonstrasi tersebut telah dipukul oleh 8 orang polis termasuk pegawai cawangan khas sebelum dibawa ke Hospital Slim River oleh rakan-rakannya. Safwan telah menjadi koma dan patah tulang pipi sebelum beliau kembali sedar.


Kekerasan yang tidak bersebab oleh pihak polis terhadap pelajar-pelajar ini telah mencipta suatu keresahan dikalangan golongan elit UMNO dan juga Najib memandangkan mereka semakin jelas kehilangan kuasa ke atas kerajaan persekutuan. Semakin buruk keadaan, semakin teruk Umno-BN.


Serangan koma dan insiden bendera minggu lepas


Pelajar-pelajar ini telah berkumpul dihadapan Universiti Perguruan Sultan Idris dan memprotes terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti AUKU 1971 dan menggesa agar UPSI menggugurkan tindakan tatatertib terhadap pemimpin pelajar Adam Adli yang telah mendapat status ikon berikutan insiden menurunkan bendera wajah Najib.


Pada Sabtu lepas, 17 Disember selepas menyerahkan memorandum kepada SUHAKAM menuntut kebebasan akademik dan pemansuhan AUKU, sekumpulan pelajar yang memanggil diri merekaa Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) telah berkumpul di PWTC, ibu pejabat UMNO.


Mereka mahu menyerahkan memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Saifuddin Abdullah dan dalam semangat itulah Adam Adli telah menimbulkan kemarahan pihak berkuasa. Pelajar berusia 22 tahun dari UPSI Tanjung Malin ini telah menurunkan bendera yang mempamerkan wajah Najib dan menggantikannya dengan bendera yang tertulis SMM Kebebasan Akademik.


Bolehlah dikatakan tindakan Adam Adli itu telah membuatkan pentadbiran Najib mendapat serangan jantung atau sesuatu yang lebih kurang sama dengan itu.


Tiada sandiwara, tiada penipuan


SMM membantah keputusan kerajaan untuk meminda AUKU kerana menurut mereka ia Cuma satu sandiwara politik, sama dengan Pelan Transformasi Politik, Program Transformasi Ekonomi dan Program Transformasi Kerajaan yang telah diutarakan Najib tetapi tiada kesan dan kemajuan. Akhirnya, hasil konkrit pentadbiran beliau yang berusia 2 tahun setengah itu telah hanya membuahkan undang-undang yang menekan dan menghalang seperti Akta Perhimpunan Aman.


Tindakan protes Adam tidak mengambil masa lebih 5 minit dan bendera Najib itu kemudiaanya dinaikkan semula setelah pelajar tamat menunjukkan batahan sivil mereka.


SMM juga menegaskan bahawa bukan Adam Adli seorang yang telah menurunkan bendera dan menukar bendera tetapi kesemua 400 mereka. Adam Adli cuma bertegas bahawa beliau memegang bendera wajah Najib itu di tangan beliau selama bendera mereka dinaikkan kerana rasa hormat- jika bukan kepada lelaki itu, rasa hormat pada institusi tersebut.


Sungguhpun begitu, tindakan Adam Adli yang berani telah menegaskan suatu kenyataan yang sudah lama sepatutnya disuarakan betapa lemahnya Najib sebagai seorang pemimpin. Walau dengan cara yang ironik, ia telah menunjukkan betapa menyedihkan status pelajar universiti kita yang selama ini dihalang daripada menyertai pentas politik negara dan penciptaan polisi. Tidak langsung sesuai untuk status pelajar yang berada di institusi pengajian tertinggi negara.


Tindak balas, kritikan dan ugutan


Walaupun telah acap kali di kritik dan menjadi tumpuan media, Adam Adli tetap teguh dengan pendirian beliau. Antara yang pertama memberi reaksi terhadap Adam adalah Persatuan Pemimpin Alumni Mahasiswa Aspirasi Malaysia –Aspirasi yang mengecam tindakan SMM dan juga telah menghantar sebuah memorandum kepada Saifuddin melalui setiausaha sulit beliau Mohd Nazri Noh.


Aspirasi meminta agar Saifuddin bertanggungjawab sepenuhnya atas insiden 17 Disember yang menyaksikan pertukaran bendera yang dianggap memalukan PM Najib Razak dan Aspirasi juga mendesak agar Saifuddin meletak jawatan sekiranya tuntutan mereka tidak dipenuhi.


Bagaimanapun, timbalan menteri itu telah sangat bertolak ansur dengan permintaan SMM dan sangat liberal dalam pandangan peribadi beliau mengenai isu tersebut walaupun bukan dari sudut pendirian kerajaan. Walaubagaimanapun, beliau hanyalah seorang timbalan menteri dan apa jua pandangan beliau sebenarnya tidak berapa penting. Kuasa masih ditangan Menteri Pengajian Tinggi, kabinet dan paling penting, Najib yang sememangnya diketahui umum dan SMM mengenai sikap beliau yang pembohong itu. Walaupun dalam saat-saat genting seperti ini, Najib kehilatan berminta untuk menyelamatkan imej beliau sahaja. Sememangnya sikap Najib ini sudah diketahui umum dan begitu juga integriti beliau yang semakin berkurang itu.


Demonstrasi balas yang dibuat oleh pihak Aspirasi dilakukan di luar bangunan Kementerian Pengajian Tinggi di Putrajaya juga di sokong oleh penyokong UMNO dari Tanjong Malim, yang juga berdemonstrasi di luar kampus UPSI beberapa hari selepas itu. Akan tetapi, demonstrasi itu hanyalah menjadi kekecohan kecil beberapa orang yang menyertainya tanpa penyertaan pelajar UPSI. Terdapat juga beberapa demonstrasi yang dilakukan secara spontan menyokong Adam Adli yang telah mendapat status wira kerana pendirian teguh beliau. Walaupun banyak pihak termasuk polis yang cuba menakut-nakutkan beliau, semakin banyak sokongan yang beliau perolehi dari masyarakat.


Revenge by 'spitting’

Balas dendam dengan meludah



In the UMNO corner of the ring, a group of men produced an infamous video defending Najib. To show their earnestness, they shouted vulgarities, threatening to spit on Adam Adli and to slap him for being “kurang ajar” or bad-mannered. This group of 'actors' who must have been paid were more likely to be members of Perkasa, the notorious racist Malay group which supports and encourages UMNO even including the UMNO leaders' corruption and wrong doings.


Di sebelah pihak UMNO pula, sekumpulan lelaki telah membuat video mempertahankan Najib. Bagi menunjukkan sokongan mereka, mereka telah menjerit kata-kata kesat, mengugut untuk meludah Adam Adli dan menamparnya kerana sikap kurang ajar. Sekumpulan pelakon ini semestinya dibayaw oleh ahli Perkasa, sebuah gerakan Melayu yang bersikap perkauman yang sentiasa menyokong dan menggalakkan UMNO dan juga pemimpin UMNO melakukan rasuah dan salahguna kuasa.


Silly-billy Perkasa. If they were after money, they would do better by asking Najib to offer to be slapped on his face by anyone who is willing to pay RM1. Without exaggerating, both Najib and the Perkasa group would be millionaires by now! This was the rebuttal floating around the student community in the aftermath of both the Najib flag incident and the Perkasa 'meludah' or spitting campaign. It actually showcases the huge contempt the Malaysian student body feel for Najib after he disgraced himself with some of the worst lies ever made a top leader of the country to the people.


Sekiranya benar Perkasa yang bodoh itu hauskan wang, adalah lebih baik mereka meminta Najib ditampar oleh sesiapa sahaja yang sanggup membayar RM 1 untuk setiap tamparan. Dengan cara ini, mungkin Najib dan Perkasa akan menjadi jutawan sekarang! Inilah reaksi yang didapati oleh golongan pelajar terhadap insiden bendera itu. Mereka mendapat ugutan tampar dan ludah daripada Parkasa. Ini juga menunjukkan betapa pelajar sudah hilang kepercayaan terhadap Najib selepas acap kali berbohong kepada rakyat.


Meanwhile, misguided as ever, the UMNO news media continued the spin that Adam Adli had stepped on Najib’s image despite video evidence that he did not. Instead of shocking or angering, many of Adam Adli’s supporters regretted that he had not stamped all over Najib's face after all.


Media UMNO terus menerus menyebarkan bahawa Adam Adli telah memijak bendera wajah Najib itu walaupun ia tidak berlaku sebebenarnya jika dilihat pada rakaman video. Ini telah menjadikan penyokong Adam lebih marah dan sekarang mereka menyesal kerana tidak memijak sahaja pada bendera wajah Najib itu.


Tindak balas


Adam Adli mempunyai jumlah penyokong beliau sendiri dan ia semakin bertambah dan ada juga yang telah menyatakan sokongan kepada beliau seperti PKR dan PAS. Mungkin sokongan yang paling kuat yang beliau terima setakat ini adalah daripada ayah beliau, yang sakit dan telah membeli kereta terpakai untuk digunakan Adam dalam perjuangan beliau. Abdul Halim, seorang bekas pekerja KTMB yang telah diberi pencen awal disebabkan sakit dan juga menyara keluarganya dengan kurang RM1000 sebulan sangat berbangga dengan anaknya dan sanggup mengeluarkan wang simpanan untuk membeli kereta tersebut.


Sudah ada laman facebook “We are all Adam Adli” yang telah mendapat 25, 900 likes berbanding “Anti –Bersih” pada 8101 likes dan laman rasmi Najib 1Malaysia yang masih lagi pada 3000 like.


SMM dan Adam Adli enggan memohon maaf atas tindakan mereka dan sememangnya tindakan mereka itu betul. UPSI pula tanpa membuat siasatan dan memberi peluang Adam Adli memberi penjelasan atas tindakan beliau dan juga pandangan beliau, telah pun mnegenakan tindakan tatatertib ke atasnya. Notis yang dikeluarkan oleh Lembaga UPSI pada 23 Disember 2011 telah mendakwa beliau atas dua perkara, iaitu pertama, Adam Adli telah memburukkan nama UPSI dan kedua, beliau telah membahayakan moral dan juga ketenteraman awam. Kedua-dua tuduhan ini sebenarnya tidak berasas, tidak berpelembagaan, salah dan tidak masuk akal. Dengan menurunkan bendera Najib, Adam Adli menggunakan hak beliau dalm kebebasan mengekspresi pendapat beliau yang dijamin dibawah Perkara 10, Perlembagaan Negara.


Adam Adli berkata bahawa beliau tidak risau sekiranya universiti ingin membuang beliau kerana belajar boleh di mana-mana. Tidak semestinya perlu berada di kampus untuk belajar. Walaubagaimanapun, beliau yakin bahawa beliau tidak melakukan apa-apa jenayah dan mengatakan bahawa keluarga beliau telah pun diugut oleh penyokong UMNO. Beliau sendiri juga telah beberapa kali diugut termasuk ugutan daripada seorang polis berbaju biasa bernama Mokhtar. Satu laporan polis telah dibuat tetapi akan kah tindakan diambil? Polis ini mungkin mempunyai satu alasan bodoh untuk melakukannya atau mungkin juga dia telah diminta berbuat demikian. Sikap tinggi diri Najib tidak bersempadan. Polis ini mungkin telah melakukan satu tindakan bodoh tanpa balasan tetapi diminda nya dia hanya memuaskan hati boss UMNO nya.


Motif lain


Kerajaan UMNO BN sudah tidak dapat mengekang kemarahan rakyat lagi. Adam Adli merupakan salah satu daripada saluran yang sudah tidak dapat menahan tekanan kemarahan rakyat. Kali ini adalah giliran pelajar untuk menunjukkan kemarahan mereka. Banyak lagi saluran yang akan meletup tidak lama lagi. SMM telah berjanji akan membuat bantahan terhadap kerajaan UMNO-BN sekiranya mereka menyekat pelajar dengan meminda AUKU dengan menjadikan ia lebih menekan.


Pemimpin UMNO harus ingat bahawa pengorbanan diri seorang peniaga jalanan yang telah mencetuskan revolusi di Tahrir Square!


Bagi Najib, insiden ini adalah lebih daripada serangan peribadi. Ia telah menunjukkan kebodohan beliau dan betapa tidak bijaknya dia berhadapan dengan masalah. Kini disebabkan oleh insiden Adam Adli, rakyat mula melupakan bantuan kecil yang diumumkan beliau dibawah budget 2012. Ia merupakan mimpi ngeri buat beliau walaupun setelah membelanjakan berjuta-juta wang rakyat untuk media antarabangsa yang mahal seperti APCO dan FBC Media.


Tiada yang lain yang harus dipersalahkan dalam hal ini kecuali dirinya sendiri. Najib memang bodoh kerana memikirkan bahawa segala salah silap beliau dapat ditutup oleh ‘mekap’ dan ‘ubah imej’. Di manakah ‘Mr Awsome’ dan ‘Mr Cool’ sekarang? Akankah ‘Mr Awsome’ dan ‘Mr Cool’ mengarahkan polis untuk memukul pelajar dan penunjuk perasaan hingg koma?


Pengkritik mudah mengatakan bahawa Najib tiada integriti dan sepatutnya bendera yang membawa wajah beliau itu harus dibiarkan sahaja di tanah bersama lumpur tetapi dengan membawa bendera itu di tangan beliau, Adam Adli sebenarnya telah menunjukkan bahawa dia adalah wira sebenar dan mengelakkan Najib daripada mendapat malu yang sepatutnya. Seperti seorang Gladiator yang telah mengalahkan lawannya tetapi akhirnya tidak membunuh lawannya itu. Syabas Adam Adli, wira negara!


Jentera UMNO-BN yang mengeluarkan propaganda sebenarnya juga sudah gagal dalam membasuh minda rakyat terutamanya golongan muda yang celik IT. Tidak hairanlah najib sekarang menggunakan saluran Astro yang percuma untuk mendapatkan perhatian rakyat (tetapi sebenarnya masih lagi menggunakan wang rakyat untuk kepentingan diri). Duit rakyat bernilai RM 10 juta juga digunakan untuk membiayai perang cyber terhadap pembangkang demi membasuh minda golongan muda.


Semua senario ini menunjukkan betapa terdesaknya UMNO dan Najib dalam berjuang untuk pilihnraya terpenting mereka tetapi Adam Adli telah menunjukkan bahawa beliau telah gagal sedari mula! Berkemungkinan cara komunikasi baru ini, seperti yang berlaku dalam revolusi Arab, akan menjadi senjata utama dalam mejatuhkan UMNO-BN.


Adam Adli telah mengingatkan kita yang Najib juga telah gagal dalam program transformasi beliau. Setakat ini, pengkritik telah bersetuju bahawa segala sandiwara ini sebenarnya tiada asas. UMNO telah mengecewakan rakyat kerana menjadikan Najib Perdana Menteri tanpa membiarkan ia dilakukan dengan cara pilihanraya. Najib sememangnya tidak popular dan kurang sokongan majoriti. Jawatan beliau itu sering diperkotak-katikkan orang dan TPM sendiri sering tidak sefahaman dengan beliau.


Resentment amongst the masses near to boiling point

Kebencian semakin memuncak



With this incident Adam Adli also shows that the resentment amongst the masses is near boiling point and whatever that Najib has tried to do like continuing to subside essential items like petrol, gas, flour, rice and sugar is not enough. The distribution of the RM500 is of no use. The KR1M is a failure and the Kedai Ikan 1Malaysia is a waste. The rakyat is getting more fed up everyday since nobody has been taken to task on the overspending as reported by the Auditor-General. It is the same for the NFC debacle as whatever seemingly tough action by the MACC is seen by the rakyat is another boring UMNO sandiwara.


Insiden ini juga menunjukkan bahawa kebencian dikalangan rakyat semakin memuncak dan apa jua yang cuba dilakukan Najib, sama ada menyambung subsidi seperti petrol, gas, tepung, beras dan gula tidak mencukupi. Pemberian wang RM 500 tidak mencukupi juga. KR1M juga gagal dan Kedai Ikan 1M adalah pembaziran semata. Rakyat semakin jemu dan tiada apa dilakukan untuk mengurangkan perbelanjaan seperti yang disarankan Audit Negara. Sama juga dengan skandal NFC dimana tindakan SPRM diihat sebagai sandiwara UMNO yang membosankan.


Another failure Adam Adli has pointed out is Najib's inability to solve core problems such as unemployment amongst graduates, poverty both in the rural and urban areas, wastages in government spending, unnecessary and corrupt spending on military hardware like the useless Scorpene submarines and the new navy patrol vessels at RM3 billion each, a mediocre education system, high cost but low standards of living, racial and religious tensions.


Satu lagi masalah yang ditunjukkan Adam Adli adalah Najib tidak dapat menyelesaikan masalah asas seperti pengangguran dikalangan graduan, kemiskinan di kawasan luar bandar dan bandar, pembaziran dalam perbelanjaan kerajaan, perbelanjaan tidak munasabah dalam peralatan perang seperti kapal selam Scorpenes yang tidak berguna itu, kapal peronda laut yang bernilai RM 3 billion seunit dan sistem pelajaran yang sederhana, kos hidup tinggi tetapi kualiti rendah dan juga ketegangan agama dan bangsa.


The rakyat also must know by this wake up call from Adam Adli that the UMNO leaders are only servicing their own personal interests and political agenda but not the welfare of the rakyat or the country. RM1 trillion has been stolen to date and the country is RM445 billion in debt.


Rakyat harus sedar bahawa pemimpin UMNO hanyalah menjaga kepentingan diri merek sendiri dan bukan kepentingan rakyat atau negara. RM1 trillion telah dicuri dari negara dan negara kini mempunyai hutang RM445 billion.


Coincidently the Adam Adli incident was followed by the jailing of Khir Toyo for 12 month for corruption over the purchase of his RM3.5million palatial home, while a jobless man who stole a bottle of shampoo was jailed for 24 months! What sort of justice reigns in UMNO-BN courts? It is the same in the case of the RM250 million Shahrizat NFC scandal, where her husband and children are benefitting from their financial manipulation of public money and yet the MACC is putting the blame on another “Datuk” and others in the Ministry of Finance!


Insiden Adam Adli telah diiringi hukuman penjara Khir Toyo selama 12 bulan kerana rasuah dalam pembelian rumahnya bernilai RM3.5 juta manakala seorang lelaki menganggur yang mencuri sebotol shampoo telah dipenjara 24 bulan! Keadilan apakah yang dipraktik di mahkamah-mahkamah UMNO-BN? Sama juga dengan skandal NFC di mana RM 250 juta telah disalahguna oleh Shahrizat dan keluarganya tetapi SPRM menyiasat dan mendakwa seorang “Datuk” dalam Kementerian Kewangan!


Wira baru negara


Adam Adli, dengan kebijaksanaan beliau, keberanian, tenaga, semangat dan sikap rendah diri beliau telah menjadi ikon Malaysia. Beliau adalah contoh terbaik yang harus diikuti oleh generasi muda. Beliau sudahpun menjadi hero mereka dan akan terus popular dengan peredaran masa.


Mari kita lihat bagaimana drastiknya Najib akan bertindak balas dan bagaimana pihak berkuasa akan menghukum Adam Adli dan para pemprotes UPSI. Adalah tidak bijak jika Najib bertindak drastik terhadap anak muda ini dan beliau akan mempertaruhkan masa depan beliau sekiranya berbuat demikian. Apa jua tindakan yang cuba di ambil untuk menenangkan keadaan tidak akan berjaya pada masa itu, kerana sekiranya berlaku tidak adil terhadap Adam Adli, rakyat akan menjadi lebih marah terutamanya golongan muda. Mereka memerlukan seorang wira dan Najib hanyalah akan menghasilkan lebih banyak mereka ini.


Adam Adli dan semua pelajar yang memprotes tidak bersendirian dalam hal ini. Beliau dan mereka mendapat sokongan kami dan kami akan menyokong hingga ke akhirnya. Sebelum terlambat, undilah UMNO-BN keluar!