Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 4 Mei 2011

Renungan bangsa Melayu

Peta sejarah ummat Islam Nusantara cuba dikecilkan dan kononnya ummat Islam hanyalah penduduk semenanjung Tanah Malayu dan Indonesia sahaja, tetapi hakikatnya dunia Nusantara asalnya hampir semua penduduknya adalah Islam. di utara ummat Islam Burma menjalar ke bawah (Siam). Siam (Ayuthia) dahulunya dikatakan milik kerajaan Islam, tatapi kerana kalah perang kepada tentera buddha dari pergunungan Tibet, maka mereka telah menjadi ibu negara Thailand sampai sekarang. Kerajaan Islam bersambung pula dengan Champa di Indo China. 

Di selatan daripada Pattani sampai ke Johor dan Temasek. Kemudian daripada Tanah 'Rencong' Acheh sampai ke Tanah Jawa terus ke sempadan New Zealand sekarang. Jonah Lomu pemain ragbi All Black yang terkenal itu juga berbangsa Melayu, walaupun suku yang berlainan. Kemudian naik lagi ke utara, Pulau Sulawesi dan Makasar berbangsa Bugis, Pulau Borneo yang sebahagiannya diperintah oleh Kerajaan Brunei dan kesultanan Sulu. maju lagi terus ke Pulu Luzon. dahulunya kerajaan Manila yang diperintah oleh Sultan2 Islam. 

Seni dan teknologi membuat mariam yang besar2 sebenar sudah sekian lama dimiliki oleh bangsa kita. kerajaan pattani dahulunya adalah sebuah kerajaan yang amat kuat. mereka adalah pakar2 membuat mariam. dikatakan beberapa kerajaan lain membeli mariam dari pattani sekiranya berlaku peperangan. dikatakan suatu ketika dahulu terdapat dua pucuk mariam yang diletakkan diatas kubu pertahanan kota pattani. sebanyak lapan kali kerajaan thai dari utaramenyerang dan cuba mengusasai pattani tetapi gagal, kerana terdapat dua pucuk mariam besar tersebut. akhirnya usaha untuk mengalahkan pattani, maka kerajaan siam telah menghantar seorang perisiknya. perisiknya telah berpura2 masuk islam dan cuba mengetahui rahsia mariam tersebut. apabila tentera thai menyerang pattani seterusnya, maka dia bertindak mengalihkannya ke arah lain. 

dalam serangan itulah hancurnya kerajaan pattani. berpuluh ribu rakyat pattani dirantai kaki, dikerahkan berjalan kaki ke thai untuk dijadikan hamba. dua pucuk mariam kebanggan pattani tersebut dinaikkan ke atas kapal dengan tujuan untuk di bawa ke thai. sepucuk daripada mariam tersebut terjatuh ke dalam laut. cuma sepucuk yang berjaya dibawa ke thai. sekarang mariam tersebut menjadi bahan pameran di muzium di thailand. kini pattani sesudah kalah perang, telah dirosakkan jati diri islamnya sukar untuk bangkit. thailand tidak akan melepaskannya dengan mudah melainkan dengan cara perang! 

Begitulah hebat dan besarnya daerah Islam di Nusantara di suatu masa dahulu, tetapi setelah kalah perang, dipecah2 oleh penjajah dan cuba dihilangkan kesan2 sejarah mereka, maka semangat kehebatan silam makin pudar. 


1 ulasan:

adamzico berkata...

Nice INFO.. suka bab2 sejarah ni..