Search This Blog

Followers

like Batu

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 9 Februari 2012

KISAH DAJJAL BAHG 10

 Kod #8: Merlin, The Prophet of Magic

Merlin, tukang sihir dan juga penasihat King Arthur (Raja pertama England) digambarkan sebagai seorang tua berambut panjang, berjanggut dan bermisai. Ciri ini sama seperti gambaran Quetzalcoatl dan Jesus. Merlin dikatakan pandai menggunakan sihir, juga dikatakan sebagai guru yang mengaja pelbagai pengetahuan kepada King Arthur dan rakyat England ketika zaman awal negara itu. Orang Englad ketika itu menggelar Merlin sebagai Nabi Sihir.

Perwatakan Merlin dikatakan kerap muncul dan kemudian hilang. Dia dikatakan kerap ke hutan untuk bersendiri selama berbulan-bulan sebelum muncul semula. Merlin juga dikatakan sebagai ‘penyimpan rahsia dunia’ , ‘ketua pengetahuan’ dan ‘druid Celt terakhir’.

    Dalam buku Historia Regum Brittanniae (ditulis pada tahun 1337) yang ditulis Geoffrey of Monmouth, Merlin dikatakan sebagai bukan anak manusia, dia dikatakan anak syaitan tetapi masih tertakluk kepada hukum Tuhan. Geoffrey juga mengatakan Merlin dilahirkan oleh seorang wanita dari tanah putih (Timur Tengah) (mungkin wanita Yahudi Timur Tengah). Geoffrey juga mengatakan kebolehan sihir Merlin adalah hasil campuran antara Manusia dan Syaitan. Secara tidak langsung, pandangan Geoffrey ini juga selari dengan pendapat para ilmuwan Islam iaitu Dajjal adalah anak seorang wanita yang lahir hasil dari benih syaitan.

    Namun kisah Merlin juga hilang begitu sahaja secara pelahan-lahan apabila kuasa England semakin kuat dan mampu berdiri sendiri tanpa bayangan Merlin. Namun berdasarkan kod-kod yang ditinggalkan, Merlin juga memberi mesej bahawa dia akan kembali. Merlin dikatakan membina Stonehenge di Salisbury dengan mengangkut batu-batu besar nun jauh dari Gunung Killaraus di Ireland untuk dibawa ke England, di mana monumen yang dibina itu menunjukkan satu kod iaitu kitaran bintang Sirius akan berada selari dengan matahari pada satu tarikh pada akhir zaman (terbiasa dengan tahun 2012 dalam kalendar Mayan?)...dan dia juga meninggalkan mesej bahawa dia akan kembali pada waktu itu iaitu semasa Sirius dan matahari kembali dalam garis selari untuk memimpin England dalam menyatukan dunia.


Menurut John Matthews bertajuk Merlyn: Sharman, Prophet, Magician. Menurut penulis, Merlin dilahirkan dari benih syaitan. Iblis sangat tidak berpuas hati dengan keadaan hal ehwal bumi, maka diutuskan syaitan untuk menghamilkan wanita. Dan hasil perhubungan inilah, Merlin dilahirkan dengan keupayaan dan ilmu yang luarbiasa.

Merlin dikatakan seorang yang mempunyai kuasa magis dan sakti. Berkeupayaan memukau manusia melalui pemikiran, seorang dukun, seorang dapat mengubah sesuatu keadaan dan kemudian ke tempat lain tetapi arahan dan seruannya masih tinggal kedengaran di tempat yang ditinggalkan itu

Paras rupa Merlin tidak pernah dijelaskan dengan terperinci melalui mitos ini, dari banyak sumber yang saya rujuki kebanyakan nya adalah tidak sama. Ia seolah-olah adalah gambaran penulis sendiri. Akan tetapi bagi mengaitkan Merlin dengan Dajjal, terdapat satu sumber yang mengatakan Merlin bertubuh besar sedikit dari manusia dan sangat cerdik akalnya. Dia mengabdikan diri di dalam hutan untuk menanti zaman kegemilangannya dan mempersiapkan kemunculannya diangkat sebagai Tuhan/Penyelamat. Harus diingat tulisan sumber ini datangnya dari teks kuno Eropah, ditulis pada abad ke-14, dan penulisnya bukan seorang yang beragama Islam! Namun tidak mustahil jika beliau ada melakukan kajian dalam Al-Quran dan Hadith mengenai Dajjal.

Kisah Merlin juga dikaitkan dengan bongkah Stonehedge, kisah dia adalah guru kepada King Arthur dan adalah tulang belakang kejayaan England serta pembangkit kepada golongan barbarian, Anglo-Saxon. Terdapat ribuan teks yang ditulis mengenai nya untuk membuktikan Merlin adalah wujud dan berkomunikasi dengan manusia.

Sudahkah anda nampak perkaitan puzzle di sini? Stonehedge dan Merlin? Mari kita teruskan mengbongkar misteri makhluk ini.

Tiada ulasan: