Umum mengetahui POLITIK ialah
soal-soal kenegaraan, soal-soal kepemimpinan.....
Tetapi intipati ini kadang-kadang tenggelam begitu sahaja
kerana sikap rakus manusia yang semata-mata inginkan nikmat dunia.
Lahirlah : politikus rasuah, politikus gila jawatan, politkus kaki botol..kaki perempuan...menggadai tanah rakyat...menghimpun kekayaan...menfitnah, maki hamun dan lain-lain lagi.....
PUNCANYA KERANA BODOH POLITIK...
Dengan nama Allah, mari kita teruskan apa yang ingin dibicarakan oleh sarjana islam lampau berkenaan politik :
............................................................................................
APAKAH ERTI IMAAMATUL ‘ UZMAالإمامة العظمى ) ( ATAU
KHILAAFAH الخلافة ) ( / KHALIIFAH الخليفة ) ( / PEMIMPIN TERTINGGI UMMAH
Kandungan konsep Politik Quranik berlegar di dalam perbahasan takrif Khilaafah atau Khaliifah atau Imamatul ‘Uzma yang boleh dijadikan asas dan panduan dalam memahami konsep politik yang berteraskan Al Quran.
TAKRIF :
A. Ibnu Khaldun (( Mukaddimah Ibni Khaldun (Cet. Muassasah Al A’limi lil Matbu’ah, Berut, m/s : 191) )) telah memberikan takrif “ Imamatul Uzma ” seperti berikut :
خلافة عن صاحب الشرع
في حراسة الدين وسياسة الدنيا به.
Maksudnya :
Pengganti ( pelaksana hukum-hakam) Pemilik Syarak (Allah)
dalam ( urusan ) memelihara agama ( islam ) dan mentadbir dunia dengan agama (islam).
B.Imam Mawardi (( Al Ahkam As Sultoniah wal Wilayat Ad Diniyyah (Cet Maktabah Taufiqiyyah Mesir, Tahkiq : Imad Zaki Al Barudi,
m/s 15.) )) pula menta’rifkan “ Khilafah ” iaitu :
الإمامة موضوعة لخلافة النبوة
في حراسة الدين وسياسة الدنيا.
Maksudnya :
Kepimpinan ialah suatu perbahasan mengenai – Pengganti Nabi / Rasul -
dalam urusan menjaga atau menegakkan agama - dan mentadbir dunia .
C.Qodhi Abdul Rahman Al Iji (( Al Khilafah Al Islamiah (Cet Maktabah Darussalam Mesir, karangan : Profesor Dr Shoodiq Syaayif Nu’man m/s 14.) )) pula menta’rifkan Khilaafah seperti berikut :
خلافة رسول الله
في إقامة الدين بحيث يجب إتباعه على كافة الأمة .
Maksudnya :
SAW Pengganti ( pelaksana risalah) Rasulullah
dalam melaksanakan ( tuntutan ) agama dan mentadbir dunia
Ketika itu wajib seluruh rakyat mentaatinya.
D. Prof Dr SHoodiq Syaayif Nu’maan (( Al Khilafah Al Islamiah (Cet Maktabah Darussalam Mesir, karangan : Profesor Dr Shoodiq Syaayif Nukman m/s 15.) )) pula menta’rifkan Khilaafah seperti berikut :
رياسة عامة تتمثل
في إقامة الدين وسياسة الدنيا به لشخص واحد من الأشخاص خلافة عن النبي
Maksudnya :
Ketua umum / pemerintah
dalam melaksanakan ( tuntutan ) agama dan
mentadbir dunia dengan agama
kepada rakyat tertentu (yang taat) ( yang peranannya adalah sebagai) pengganti (pelaksana risalah ) Nabi SAW
KESIMPULAN DARIPADA TAKRIF DI ATAS
Kesimpulan dari takrif di atas ialah :
1) Pemimpin / ahli politik ialah ‘ Pengganti Pemilik syarak :Ini bermakna pemimpin / ahli politik adalah pemegang amanah Allah iaitu pelaksana segala syariat Nya di muka bumi .
2) Pemimpin / ahli politik ialah “ Pengganti Nabi dan Rasul ”:Iaitu penerus perjuangan Baginda SAW dalam menyebarkan risalah tauhid di muka bumi.
3) Pemimpin / ahli politik ialah mereka yang “ Mentadbir Dunia dengan Asas Agama Islam ” :Iaitu mereka yang mengurus khazanah dunia dan memakmurkan dunia dengan amanah
berpandukan Undang-Undang Pencipta dunia dan segala isinya.
4) Pemimpin / Ahli politik yang wajib diberikan sokongan dan dokongan ialah Pemimpin atau ahli politik Yang melaksanakan amanah Allah, yang meneruskan risalah Rasulullah SAW dan yang mentadbir dunia dengan syariat Allah.
Dari sisi lain,ia bermaksud haram memberi sokongan dan dokongan terhadap pemimpin yang yang tiada ciri-ciri di atas. Iaitu pemimpin yang khianat dengan amanah Allah dan Rasul SAW. Bila Allah dan Rasul SAW tergamak untuk dikhianati, ia juga sangat berpotensi menghianati rakyat.
Allah berfirman dalam surah Hud ayat 113 :
وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَڪُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (١١٣)
113. Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang Yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang Penolong pun Yang lain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan.
Allah berfirman dalam surah Al Maaidah ayat 57 :
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُواْ دِينَكُمۡ هُزُوً۬ا وَلَعِبً۬ا
مِّنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ مِن قَبۡلِكُمۡ وَٱلۡكُفَّارَ أَوۡلِيَآءَۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ (٥٧)
57. Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang Yang menjadikan ugama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan - dari orang-orang Yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang Yang beriman.
Oleh hal yang demikian segala ciri-ciri seorang pemimpin politik yang adil, amanah , bertanggungjawab, berjiwa rakyat dan seumpamanya sarat terkandung di dalam ta’rif di atas.
............................................................
Realiti konsep ini perlu dibawa dengan hikmah dlm masyarakat....
Samaada mereka menerima atau tidak...
yang penting...
SUDAH TERTUNAI AMANAH DAKWAH.....
kepada Allah aku memahon hidayah................................
Tiada ulasan:
Catat Ulasan